Endurance topic

Hier kan je recreatieve en overige evenementen posten en bespreken, zoals buitenritten, trektochten, shows en alles wat niet binnen de andere evenementen-fora vallen.
Möllie
Forumverslaafde

Berichtdoor Möllie » 09 jul 2014, 10:35

Die van ons doen er met z'n 8-en meer dan een maand over. En ze gebruiken wat ze nodig hebben denk ik. Ze likken ook nog van de rode en witte steen. Die hebben we er bij staan, omdat ze misschien niet altijd alles nodig hebben wat er in zo'n emmer zit. En dan pakken ze gewoon wat het beste bij ze past denk ik. Je moet ze volgens mij wel een beetje de keuze geven, anders likken ze automatisch vanalles mee wat ze misschien juist niet nodig hebben.
Wij voeren nogsteeds mineralen bij... Alleen de paardjes die niet zoveel doen krijgen zo niet zoveel binnen (want die krijgen nauwelijks voer bij: soms wat lucerne met een schepje mineralen), maar het valt me op dat hoe meer ze doen, hoe meer ze die emmer gebruiken. Met rondjes van 50km denk ik dat onze paarden aardig werk verrichten, maar we hebben er ook een paar die net in training zijn. Gaat dus helemaal niet zo snel bij ons.

oosten55
Stapper

Berichtdoor oosten55 » 10 jul 2014, 09:47

bedankt voor je antwoord ! ik ga het toch ook proberen. lijkt me ideaal zo,n emmer.

Möllie
Forumverslaafde

Berichtdoor Möllie » 16 jul 2014, 23:36

Oef, Uddel nadert en het wordt weer warm.... Na een weekje rust hebben we de rust nog even verlengd. We zitten in de laatste fase van onze verbouwing en dat kost ook tijd. Ze rijden met gemak 50km. Komende periode de afstand ophakken in kortere stukjes voor onderhoud. Soort van bloktrainingkje. In de hoop dat de temperaturen niet verder stijgen. Ondertussen geven we dus nu weer elektrolyten. Wennen aan de hitte, rustig aan rijden, oppassen voor de reserves.....

Ennuhhh, de emmer gaat niet sneller ;)

miriam
Forumverslaafde

Berichtdoor miriam » 17 jul 2014, 13:16

Hopelijk koelt het tegen die tijd wat af, liever geen herhaling van de temperaturen van vorig jaar.

Assa's zadel blijkt te herstellen, hopelijk kunnen we binnen een week of 2 weer eens op pad. We gaan het zien....

Sonja
Tölter

Berichtdoor Sonja » 17 jul 2014, 14:19

Hoeveel elektrolyten geven jullie met dit warme weer?

tholgaedi
Stapper

Berichtdoor tholgaedi » 18 jul 2014, 17:44

Tijdens de 4daagse zijn we vandaag weer bij jullie langs gekomen, Hetty :-)
We zijn nog even jullie erf opgereden maar er leek niemand thuis.

Het is een pittige 4daagse door de temp, maar Faf loopt heerlijk. Weer ouderwets genieten! :-D

Möllie
Forumverslaafde

Berichtdoor Möllie » 18 jul 2014, 23:35

Ha, Bernadette, Ron was thuis en zag een ingepakte ijsco op de oprit wegrijden vertelde hij me.. Te laat gezien, jammer. Wij hadden al geraden dat jij dat misschien was. Ik was nog in verweggistan. Fijn dat Faf weer zo lekker loopt! Kom je binnenkort een keer buurten met Faf?
Miriam, hopen dat het voor Uddel in orde komt. Zou mooi zijn. Wij hebben nog even een bloedje laten nemen gisteren van Jörd en Jón-Ur. Ben benieuwd naar de uitslag.
Sonja, de paarden die echt in training staan krijgen nu 30ml per dag. Met deze hitte plotseling laten we ze gewoon even staan. We laden dus voor als we straks weer gaan rijden. De paarden die KI rijden krijgen met deze hitte 10ml. Verder straks zout over het voer na de training en zodra ik weet dat de vochthuishouding in orde is. Op zo'n trainingsdag krijgen ze hooguit achteraf wat eleks. We zijn nu bietenpulp aan het opvoeren, omdat het daar van nature ook in zit.

tholgaedi
Stapper

Berichtdoor tholgaedi » 19 jul 2014, 17:08

Ah, op die fiets. Jammerlijk gemist! Faf gaat tegenwoordig idd als zebra door het leven (want ja, het werkt echt!).
Buurten zit er voorlopig niet in, helaas. Faf is verhuisd naar een andere stal. Tegenwoordig maken we Grolloo onveilig :-D

Succes in Uddel!

Möllie
Forumverslaafde

Berichtdoor Möllie » 24 jul 2014, 11:04

@Bernadette: Grolloo is ook een heerlijke omgeving. Alleen zijn dar 5 verschillende bossen met 5 verschillende soorten regels. In het een mag je overal rijden, de ander overal waar niet staat dat je niet mag rijden, nog een ander mag je rijden als dat er staat en nog een ander alleen op de paardepaden. En het is niet helemaal duidelijk wanneer je in een ander stuk komt. Maar het is daar ook heerlijk rijden en doorwaden in het Jonkersgat. Veel plezier daar. We komen elkaar misschien wel een keer tegen daar.

We hebben de bloedjes terug. Oef, blij dat we dat nog even hebben laten checken voor Uddel! Alles in orde, behalve een aantal waarden die tot de conclusie leiden dat ze een wormbesmetting hebben. En ik zie niets in de mest. Dat kan, want de eieren worden niet continue afgescheiden, maar om het echt een tijd lang te missen is heel wat.

Gelijk de hele groep breed spectrum ontwormd, nog een dagje ff lekker laten staan (is toch warm tot vandaag), gaan we dan weer lekker rijden. Nog even een zandkuurtje met extra mineralen en vitaminen erin kan ook geen kwaad.

Gelukkig waren ze al een tijdje klaar voor Uddel, want trainen is er nu niet bij. Heeft nu ook geen zin meer zo kort van tevoren. Uddel is voor ons een trainingswedstrijd.
Gaan er nog meer IJsco's naar Uddel? Meerdaagse of eendaagse? Volgens mij wordt het ijslands weer! Duim duim duim duim .....

Möllie
Forumverslaafde

Berichtdoor Möllie » 03 aug 2014, 16:40

Wow, net terug uit Uddel.... Het was weer super! Relaxte sfeer en onze paarden gingen goed. Dag 1 binnen 2 minuten aangeboden. Jörd zat op 48 en Jón-Ur op 56. Alle waarden waren goed, dus prima eerste dag. Eenmaal in de paddock liet Jón-Ur ons toch weer ff schrikken. Hij had last van de warmte. We hebben niet lang genoeg doorgekoeld. Gelijk de da's erbij, maar die hoefden niets te doen. Hij was gauw weer ok en niet uitgedroogd. Oef, gelukkig. Besloten om de volgende dag hem lekker te laten staan. Het is blijkbaar geen warm weer paard. Verder reed hij fantastisch vond ik. Jón-Ur is een superpaard, mits niet te warm en benauwd.
Jörd stond er prima bij. Ik heb heel erg getwijfeld of ik haar nog een dag zou rijden. De omstandigheden waren best zwaar door de warmte en vooral ook de hoge luchtvochtigheid. En dan op de middag die 5km over de vlakte..... gelukkig ff met Tonkie gepraat en toen besloten het toch te doen. 2de dag stuiterde ze in de inrijbak en gingen we aanvankelijk snel weg. Ze was zeer voorwaarts, maar ik moest het midden zien te vinden tussen laten lopen in de hitte of inhouden en daar energie aan kwijtraken. Heb haar langzaam laten afzakken totdat we helemaal alleen reden. De achterhoede nog achter me. En ook toen moest ik er echt voor waken dat we niet te hard gingen. GPS was onmisbaar evenals de grooms met koeling en isotoon water.
De laatste 12km met een Haf en rarabier gereden. Die gingen langzaam en daar heb ik haar eerst een stuk achter gereden. Ik reed een stukje verkeerd en kwam zodoende achter ze te rijden. Prima! Daarna de koppaarden gewisseld en mocht ze de laatste 6km voorop. Laatste 2km gestapt en tussendoor ook veel. Mijn 2 grooms, waaronder Ron nu hij toch niet reed, stonden overal te koelen en Jörd dronk goed. Veel tijd bij alle groompunten gestaan. Dat was nodig.
Bij de finish was het nog spannend. Ik kwam met een hf van 60 binnen, maar durfde niet gelijk aan te bieden. Na 7 minuten aangeboden en toen was het opeens 68. Aaargh!!! Nog 2 minuten tijd om onder de 60 te komen. Na 3 emmers water werd het gelukkig 56 en bleef het daar ook. Oef! Nog even verder doorgekoeld en wat gelopen voor de nakeuring. Het was drukkend warm. Gelukkig had ze toen nog 56 en was ze goedgekeurd. De da wilde nog een aparte transportkeuring voor de zekerheid een uurtje later. Lekker verzorgd bij de vrachtwagen. Ze had daarna hf 48 en was lekker koel.
Dit alles zonder vriendje. Ze kreeg uiteindelijk de 9de plaats voor de 60km. Ik ben zoooo trots op haar! Ik was heel erg blij. Ze was niet eens de laatste, hoewel me dat een biet was. Ik ben echt heel blij met de emmer die ik kreeg, haha. De snelheid was uiteindelijk op dag 1 9,7 en op dag 2 9,8 km/uur. De afstand kan ze al lang, maar de omstandigheden maakte het zwaar. Echt een overwinning. Wat een paard!
En Tonkie wil ongetwijfeld zelf vertellen hoe ze reed. Maar ik was plaatsvervangend trots. Kan dat? Wat een resultaat! Gefeliciteerd, Tonkie en nog bedankt voor je advies.

miriam
Forumverslaafde

Berichtdoor miriam » 03 aug 2014, 18:58

Leuk om te lezen hoe het jullie is vergaan! Ik heb dit weekend wel enkele keren jaloers aan jullie gedacht hoor ;-)

Gefeliciteerd met het resultaat! Knap hoor.

Jammer van Jón-Ur, maar inderdaad, je hebt warmtepaarden en koudepaarden. Snotur staat met zijn donkere vel uitgebreid in de zon, geeft geen kik en gaat ook hard door het bos zonder bovenmatig te zweten (of warm te worden). Tsja, bouw van het beestje. En je weet het nu, dus mooi op tijd kunnen stoppen.

Leonie
Forumverslaafde

Berichtdoor Leonie » 07 aug 2014, 23:06

Goed gedaan, Hetty! Die Jörd :) Kanjer, hoor!

Möllie
Forumverslaafde

Berichtdoor Möllie » 08 aug 2014, 23:11

:love:
Nordurslöt-paardje. Volgens mij heeft Leo (de fokker) veel meer van deze typjes. Prachtig bloed, veelzijdig, mooi gebouwd.... wie zegt dat we geen goede fokkers meer hebben in NL? Iemand om in de gaten te houden voor een goed veelzijdig paard.

Sonja
Tölter

Berichtdoor Sonja » 11 aug 2014, 21:55

Prachtig verslag weer en goed gedaan! d:)d

Möllie
Forumverslaafde

Berichtdoor Möllie » 13 aug 2014, 20:43

Hoe gaat het inmiddels met Geisli?

Terug naar “Recreatieve en overige evenementen”