Hengstveulen Inti x Torfa

sneuwwitje
Renner

Berichtdoor sneuwwitje » 15 sep 2013, 13:53

nou nou wat een knapperd!!!
heel leuk en lijkt ook heel leuke bewegingen te hebben, zover ik daar verstand van heb (niet zo hel veel) :=

ik vind die inti een prachtig hengstje :love:
helaas zijn mijn merrie en ik vooral (financieel) nog niet toe aan een veulentje...
maar ooit wil ik dat heel graag en inti staat alvast op mijn lijst en ook een andere schimmel die op de HOI was ene ... vom Petersberg, heb het wel ergens opgeschreven. Want ik vind irpa een fantastisch paard met de meest makkelijke en sterk aanwezige tolt die ik ooit heb gevoeld bij een ijslander en een gouden karakter plus bomproef vanaf het begin. ook haar afstamming is goed. as fra kopavogi (2 keer) en moeder Elja van Kleingasteren. dus ik zie niet waarom ik niet een veulentje zou laten krijgen zodra ik me dit financieel kan veroorloven.

ik vind schimmels wel heel leuk, heb er zelf een, he. logisch dan.
je hebt een lekkers toverbal die - zeker in jonge jaren- alsmaar veranderd kwa kleur. fascinerend vind ik dit. irpa is nu 8,5 en ondertussen in de zomer behoorlijk wit. wel was zij vorig jaar veel witter ??? en in de winter een stuk donkerder met veel meer appeltjes en zebrastrepen op de voorbenen. leuk toch, vind ik in ieder geval. als jonki was zij een beetje een lelijk grijsbruin vlekkig eendje maar ontpopt zich steeds meer tot een stralend princesje (vandaar ook sneuwwitje ;) ...)
een schimmel heeft ook wel een sterke mythische betekenis:
krijgers, tovenaars, koningen, leiders en helers reden bijna altijd op schimmels.

oke soms wat meer poetswerk en een gevoeliger huidje, ook dat je niet bepaald een schutkleur hebt als je de boswachter niet wilt tegen komen, maar dat zijn dan ook de enige nadelen die ik kan bedanken.

heel veel plezier met hem!!! van harte gefeliciteerd :love:

litla-dora
Renner

Berichtdoor litla-dora » 23 sep 2013, 16:00

@Sneuwwitje,

Bedankt voor je reactie, Merlin is afgelopen zomer verhuisd naar zijn nieuwe thuis in de buurt van Trier, Duitsland. De nieuwe eigenaren zijn erg blij met hem en waren dusdanig onder de indruk van Inti dat ze meteen een nieuwe dekking besteld hadden met de moeder van Merlin, nog voordat Merlin geboren werd d:)d

Inti heeft nu alle merries (totaal 4) in de eerste hengstigheid dragend gekregen dus een jonge vruchtbare kerel is het!

Een veulen is fantastisch om te fokken, maar kosten/verantwoordelijkheden kunnen groot zijn. Een merrie kan wel eens koliek krijgen na de bevalling en hoewel je daar niet aan wilt denken, een opname in de kliniek loopt al gauw in de duizenden euro's. Het belangrijkste argument om te fokken met een fokmerrie (dus niet met een rijpaard) is dat ik met mijzelf afgesproken heb dat ik altijd een rijpaard tot mijn beschikking heb staan. Wij fokken dus maar 1 á 2 veulens per jaar en met een aantal merries fokken we dus bewust niet en die worden 3-6 keer per week bereden. De moeder van Inti begint nu pas weer in model te komen, Inti is dus intussen al 3 jaar oud en hebben haar weer opgestart toen Inti afgespeend was. Een veulen krijgen is een behoorlijke aanslag op het lichaam van de merrie en hoewel bij veel paarden het zo weer opstappen en wegrijden is, kan het dus ook tegenvallen.

Volgend jaar wordt Inti weer voorgesteld op de keuring aan de hand in de rubriek 4 jarige hengsten. Hij mag dan zijn neefje Ravi laten zien hoe het allemaal werkt in Ermelo want die nemen we dan ook mee als 3 jarige aan de hand.
Beide hengsten groeien bij ons aan huis op en staan 24 uur op de wei met bijvoer in een jongensgroep van 5, erg gezellig is dat!

Schimmels zijn inderdaad erg mooi, de collectie begint bij ons ook aardig van de grond te komen en de teller staat dan ook op 5 stuks :=

Groetjes,
Sanne

Terug naar “Veulenboek”