Matador van Ruth/Rat

Deze rubriek heeft vanaf 2006 bestaan en is in augustus 2014 tot een eind gekomen.
Alle oude berichten zijn natuurlijk nog wel terug te lezen.
Imre
Forumverslaafde

Berichtdoor Imre » 26 mei 2014, 11:30

Ik hoefde niet lang na te denken over wie en welk paard ik zou nomineren, maar ik had er meteen twee en dat maakt het dan weer ingewikkeld. Van mijn twee keuzes is eentje al eens paard van de week geweest (Hrimnir van Roeanne), dus het paard van week 22 is Matador van Ruth!

Ik heb Ruth een jaar geleden leren kennen op de cursus van Eyjolfur en dat was vreselijk gezellig! :D Dat weekend had ze haar merrie Hnoss mee, maar ik heb veel verhalen over haar Maatje gehoord. Het is geen makkelijk paard, maar samen zijn ze al heel erg ver gekomen en het gaat steeds beter! d:)d Hoe ze dat doet mag ze zelf vertellen!

hakon
Forumverslaafde

Berichtdoor hakon » 26 mei 2014, 18:02

Gefeliciteerd!! Is dit die leuke zwarte die vorig jaar ofzo bij Siggi te koop stond??

Rat
Stapper

Berichtdoor Rat » 26 mei 2014, 19:39

:bounce: :bounce: :bounce:

Wouw, wat leuk!
Dank je Imre! :o :o

Beetje lange dag vandaag, maar morgen zal ik zijn (Matador dus) verhaal doen.

Idd Matador heb ik nu twee jaar en komt bij Siggi en Irma vandaan, en toen begon mijn reis om weer paarden meisje te worden...... :?

Roskur
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Roskur » 26 mei 2014, 21:46

Wat leuk, gefeliciteerd! :D Ben benieuwd naar het verhaal, en de foto's natuurlijk :D

Rat
Stapper

Berichtdoor Rat » 27 mei 2014, 15:02

Ruim twee jaar geleden start ons verhaal. Ik was volop in dubio: paard leasen, bijrijder zijn of toch zelf eentje kopen. Klinkt zo makkelijk als je dat opschrijft, maar dat was het gevoelsmatig helemaal niet. 8)7 8)7
Mijn lieve man heeft me er vooral toe gezet om wél zelf een paard te kopen en na heel veel wikken en wegen begon mijn zoektocht. Ik ben gek op bonte paarden, en wilde een groen paard om samen mee te groeien dus op zoek.
Zo ging ik een leuke bonte bekijken die door Siggi werd ingereden, maar terwijl Siggi aan het rijden was op deze jonge man zag ik zoveel spanning bij het paardje dat ik vrijsnel afhaakte. Dat leek me niet verstandig. Toen mocht ik op een van hun verkoop paarden, Matador dus, en na 10 minuten had ik een smile van oor tot oor. Matador tolte zo weg en hoewel hij voor het eerst in hun nieuwe binnen bak was, deed hij niet moeilijk erover. Ik was verkocht.

En zo kwam Matador naar midden NL. 6 weken na zijn komst ben ik drie weken op vakantie gegaan en toen begonnen de 'problemen'. Matador was natuurlijk niet meer thuis in Camperduin en ik ben geen Siggi of Irma. Verschillende lessen gehad en volop gehoord hoe sensibel hij was. Tegelijk: ik was een ramp, erg hyper omdat ik na zo lang dan toch op mijn 47 echt een eigen paard had. Iets wat ik altijd dacht dat een droom was.

Kortom een combi die niet handig was. Matador was echt groen, zelfs hoevenkrabben was eng en spannend en met de hoefsmid heeft hij de nodige halsters en touwen kapot gemaakt. Als ik er eenmaal opzat, leek het wel oke, maar diep in mijn hart wist ik dat ik heel erg aan Matador voorbij liep.

Het najaar kwam en daarmee ook droes op stal, ook dat nog! Heb je net een eigen paard, is hij hartstikke ziek. Een week lang 40 graden koorts en helaas geen abcessen, want als die opengaan is het erna snel gedaan. Niet met Matador en met de jaarwisseling erna hem de belofte gemaakt dat ik niet meer het tempo bepaal maar hij.

En weer kwam mijn lieve echtgenoot om de hoek die zag dat dit geen hobby was maar een heuse passie, mens koop er eentje bij! :?
Tja, zo lang als het me de eerste keer koste, zo snel had ik nummer twee gevonden: mijn merrie Hnoss en je raadt het al een bonte!

De komst van Hnoss zette mij eindelijk met mijn beide beentjes op de grond :P . En doordat ik gewoon weer deed met Hnoss, werd alles met Matador ook weer gewoon en niet meer overal rekening mee houden. Dat was erg nodig, ik had wel wat goed te maken met hem.

En sinds oktober afgelopen jaar staan mijn paardjes vlak bij huis en zie ik ze elke dag omdat ik de meeste verzorging zelf doe. En Matador heb ik helemaal zien opbloeien nu hij samen met Hnoss staat (en zijn mens eindelijk gewoon duidelijk is in wat ze vraagt).

Hnoss is erg extravert en zelfverzekerd, Matador is het omgekeerde. Heel vorig jaar ben ik vooral met Matador gaan spelen en grondwerk gaan doen. Ik vond het verschrikkelijk dat hij, als je hem bijv. in de bak zetten, daar gewoon heel de tijd bleef staan totdat je hem weer weghaalde. Dus ik ben heel veel gewoon met hem in de bak geweest en ben zelf op een krukje gaan zitten: zodat hij zelf wel actie moest ondernemen. Dat heeft lang geduurd kan ik je vertellen. :roll:
En omdat hij het snel 'zich laat overkomen' ben ik steeds meer en meer gaan werken vanuit het idee dat hij zelf actief moet meedoen. Zo ook met opstappen, eerst een spelletje van gemaakt, en langzaam aan opbouwen totdat hij nu zelf naar het krukje komt waar ik op sta. Hij gaat goed staan en ik kan nu probleemloos en stressvrij opstappen.

Ik kan hem weer berijden, maar doe dit zonder zadel en hoofdstel (beide wekken enorme spannning op bij hem, dus dat zijn we aan het opbouwen). En met deze aanpak (zo laag drempelig mogelijk en continu stimuleren dat hij zelf actie moet ondernemen) hebben we in de afgelopen maanden enorme vooruitgang geboekt. Ik heb hem nl. in de twee jaar dat ik hem nu heb nog niet zoveel zien afkauwen als in de afgelopen maanden. Afgelopen week nog zelfs gapen, dus hij begint eindelijk zelf ook zijn spanning los te laten.

En ik, ik ben van een gestressde kip zonder kop en emotionele doos weer het paarden meisje dat ik vroeger was: ik doe weer zonder erbij na te denken en plannen te maken en zorgen te maken en ga zo maar door. Ik herken dus ook wel mijzelf in Matador, zo ontzettend in je hoofd bezig zijn.

Van een paardje wat wel speelde met andere paarden maar zeker niet met of bij mensen, kan hij nu regelmatig helemaal uit zijn bol gaan als ik er ben: de wei in rennen en weer terug naar me toe komen en dan weer met vier benen de lucht in en weer weg: genieten! :D

Sensibel is hij nog steeds, natuurlijk. Maar ipv zich afsluiten en het hem laten overkomen, stapt hij nu open met mij nieuwe dingen in. Een bijzonder paardje, waarbij elke kleine stap zo'n overwinning is op ons beide :love: :love:
Hij is echt mijn Maatje.

Matador in Baarn
Afbeelding

Matador in Loosdrecht
Afbeelding

Matador met Hnoss
Afbeelding

samen eten
Afbeelding

Roeanne
Renner

Berichtdoor Roeanne » 27 mei 2014, 20:21

Gefeliciteerd!! Wat een leuke foto's :D

En thanks Imre, voor deze semi-nominatie hihi! *o*

Pucky
Stapper

Berichtdoor Pucky » 27 mei 2014, 20:24

Wat een mooi verhaal Ruth!
Fijn dat je ze zo dicht bij huis hebt staan.

Roskur
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Roskur » 27 mei 2014, 21:55

Wat een mooi verhaal, Ruth! :) Wat fijn dat het allemaal goed is gekomen en jullie nu op het goede pad zit. Geniet ze met elkaar! d:)d

Sigrid
Tölter

Berichtdoor Sigrid » 27 mei 2014, 22:49

Gefeliciteerd met deze verdiende benoeming. Leuk om te lezen hoe jullie veranderd zijn en hoe je het hebt aangepakt om Matador te laten groeien en bloeien :D .

nado
Forumverslaafde

Berichtdoor nado » 28 mei 2014, 07:52

Gefeliciteerd Ruth, met je mooie Maatje! En ook nog een stiekeme knuffel voor Hnoss :D Zo leuk om te lezen dat het zo goed met jullie gaat!

Rat
Stapper

Berichtdoor Rat » 28 mei 2014, 11:25

Dank allemaal _/-o_ _/-o_

Vandaag weer een kleine overwinning, naast Matador staan met de teugels in de hand en hem weg laten stappen. Twee jaar probeer ik het voor elkaar te krijgen (met flinke tussenpauzes) en vandaag in alle rust, geduld en ontspanning voor elkaar. Zo trots! Langzaamaan doorbreek ik alles wat ik (natuurlijk) voor een heel deel zelf in de hand heb gewerkt, voelt zooo goed. :D

Dus je bent echt nooit te oud om te leren en jezelf opnieuw terug te vinden, dankzij deze ontzettende lieve en trouwe viervoeters :+:

Ninx
Forumverslaafde

Berichtdoor Ninx » 28 mei 2014, 12:33

Superleuk om te lezen dat het zo goed gaat!!!

Sta je nog in Baarn? Ik begreep dat je weer ergens in HR staat misschien?
Wie weet zit er eens een ritje in? Ik sta om de hoek in dat geval ;-)

Rat
Stapper

Berichtdoor Rat » 28 mei 2014, 13:56

Nienke, ik sta om de hoek van je en een keertje afspreken voor een ritje lijkt me super! Hnoss hinnikt altijd volop wanneer we de weides voorbij gaan, dus zal ze vast leuk vinden wanneer ze er ook heen mag :bounce:

elly
Telganger

Berichtdoor elly » 29 mei 2014, 14:50

Wat een leuk verhaal en goed om te lezen dat ook jij het vanuit je paard doet en met respect met ze omgaat. d:)d . Heel veel mooie momenten toe gewenst met elkaar.

Terug naar “Paard van de Week 2006-2014”