Tineke en vriend Vinur

Deze rubriek heeft vanaf 2006 bestaan en is in augustus 2014 tot een eind gekomen.
Alle oude berichten zijn natuurlijk nog wel terug te lezen.
Lila77
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Lila77 » 04 aug 2014, 15:25

Tineke, ik zou graag mijn nominatie over willen dragen aan jouw Vinur..hij heeft een speciaal verhaal en jullie passen erg goed bij elkaar d:)d

10eke
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor 10eke » 05 aug 2014, 21:06

:'( *o*

Merell123
Forumverslaafde

Berichtdoor Merell123 » 05 aug 2014, 23:21

Gefeliciteerd Tineke! Ben benieuwd naar jullie verhaal :)

jari
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor jari » 10 aug 2014, 07:37

De week is bijna om hoor, dus wij wachten nog steeds op jullie verhaal Tineke... 0:)

Rachel
Stapper

Berichtdoor Rachel » 10 aug 2014, 16:48

Gefeliciteerd! Kwam laatst nog een keer langsgereden met onze ruinen. En toen renden jullie Vinur en zijn vriend ook vrolijk mee :).

Ben benieuwd naar zijn verhaal :)

Ninx
Forumverslaafde

Berichtdoor Ninx » 11 aug 2014, 10:34

Hoeraaaaa voor Tineke en Vinur! Ze hebben het denk ik te druk met leuke dingen doen samen ;-)

lilly
Forumverslaafde

Berichtdoor lilly » 11 aug 2014, 11:45

Misschien is ze op vakantie :|

10eke
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor 10eke » 13 aug 2014, 13:50

En toen kreeg ik sinds 30 jaar de griep.
Ik begin een beetje op te knappen en kan weer een tijdje opzitten.

Vanavond plaats ik mijn verhaal.
:= :=

Ninx
Forumverslaafde

Berichtdoor Ninx » 13 aug 2014, 16:19

Ach gos.... griep! Nou, we willen natuurlijk alsnog graag horen hoe het met dat knappe vosje gaat!!!

10eke
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor 10eke » 13 aug 2014, 20:53

Vinur is ruim 3 jaar geleden ook paard van de week geweest, toen hadden we hem nog niet zo lang.
Dus ik probeer erna te beginnen.

<a href='http://www.ijslanderforum.nl/forum/inde ... topic=3051' target='_blank'>Vinur ruim 3 jaar geleden.</a>

Vinur is 4 maanden achterna gezeten door onze andere ruin Leiftri.
Gelukkig liep hij in een groot weiland.
Ik had nog nooit meegemaakt dat het zo lang zou duren voordat er weer rust in het weiland was.
<a href='http://s1200.photobucket.com/user/Tinek ... 1.jpg.html' target='_blank'>Afbeelding</a>
Hier in het begin in de bak met mijn dochter Linsy, toen was sturen soms nog moeilijk.
Vooral voltes vond hij erg moeilijk en hij wilde alleen maar hard.
In het begin heeft hij even bij onze oude Fries gestaan en dat vond hij veel veiliger.
Hij had in het begin erg veel moeite mee om een weiland of de bak weer uit te gaan als hij daar even in geweest was.
Wat was hij onzeker.
Zijn vroegere bazin Sabina (Palla2 hier op het forum) kwam weer toen hij eindelijk vriendschap had gesloten en een speelkameraad had gevonden in onze Toppur.
Tranen in haar ogen dat haar oude vriend die ze van kleins af aan al had gehad zo lekker dichtbij stond.
Uffelte is hier nog geen half uur vandaan.

Hier staat Toppur het eerst en Vinur in het midden.

<a href='http://s1200.photobucket.com/user/Tinek ... 8.jpg.html' target='_blank'>Afbeelding</a>

Wat hebben ze gespeeld, het was of ik 2 jonge hengsten in het weiland had.
Vinur is altijd een puber gebleven en soms zit hij zelfs nog in de peuterpubertijd lees lekker dwars.
Opa Leiftri werd ze weleens zat en koos er dan zelf voor om bij de merries het weiland in te gaan, want eens een uitbreker......
Gelukkig nooit buiten de weilanden.
Trouwens Vinur heeft hier ook een hoefje van, als er geen stroom op het draad staat en het weiland ernaast moet eigenlijk gemaaid worden, nou dan komt hij wel even helpen. :wave:

Het eerste jaar heeft Vinur erg last gehad van wormen, hele spuiten gingen er in en na een paar weken weer een spuit.
Na een jaar waren we ze pas kwijt en begon hij beter in zijn vel te zitten.
Ook begon hij te groeien, eerder kon hij dag en nacht in het volle gras, hij kwam ook beter door zijn vacht heen.
Maar nog steeds is hij de laatste van onze kudde.
Sabine is nog een paar keer geweest en alleen de laatste keer is voor haar niet meer gelukt om afscheid van hem te komen nemen.
Oktober 2012 is ze van ons heengegaan, haar man is nog wel foto’s van hem wezen maken.
Wat zag hij er toen goed uit en wat was ze daar blij mee.
Weer een zorg minder om zo vroeg het leven te moeten verlaten door zo’n gemene ziekte.
Voor wij hem gekocht hadden werd hij gesedeerd door de dierenarts om hem op de trailer te krijgen, door een misverstand is hij niet gesedeerd toen wij hem ophaalden.
Ik heb hem aan het touw gepakt en 2 mannen hebben hem erin getild pffff dat viel mee.
Dit was echt een gelukstreffer, want daarna wilde hij niet eens meer bij de trailer in de buurt komen.
De tijd erna is het trailerladen altijd nog een probleem gebleven.
We hebben verschillende hulptroepen erbij gehad.`
<a href='http://s1200.photobucket.com/user/Tinek ... 2.jpg.html' target='_blank'>Afbeelding</a>
Na 3 x trainen kregen we hem zover, maar niet verder dan de klep.
<a href='http://s1200.photobucket.com/user/Tinek ... 2.jpg.html' target='_blank'>Afbeelding</a>
Daarna nog anderhalf jaar hulp gehad uit Meppel, zij kreeg hem met veel rust en voer in de trailer en dat ging goed totdat de stang erachter ging.
Daarna heeft Hennie van Oosten met behulp van Sijke ons letterlijk het laatste zetje gegeven, door met wat meer druk te gebruiken hem er toch in kunnen zetten.

<a href='http://s1200.photobucket.com/user/Tinek ... n.jpg.html' target='_blank'>Afbeelding</a>

We moeten hem dan meteen links en rechts vastzetten en dan pas de stang erachter doen.
We hebben al 2 keer de stang verlaagd, want hij duikt er zo onderdoor met zijn billen.
Als we niet snel genoeg zijn rent hij met een rotgang terug.
Hij is 1 keer mee in de trailer geweest naar de les in Eesveen.
nooit bij nagedacht dat hij nog nooit een binnenbak had gezien.
Wat vond hij het spannend, Linsy heeft er bijna een half uur over gedaan om hem stil te laten staan om op te stappen. :boos:
Daarna nog weer een half uur om hem de bak weer uit te krijgen, want die uitgang is toch wel heel erg eng.
Toen nog een half uurtje om hem de trailer in te krijgen, dus al met al een lange avond.
Ook kwam ik een kwartier voor tijd erachter dat mijn auto bij de garage stond, maar we hadden al afgesproken dus toen maar de trekker voor de trailer gezet.
Sanders zijn we in 10 minuten in Eesveen, maar nu mochten we de 100 meter die we over de snelweg moeten niet rijden en moesten we door het bos helemaal binnendoor.
Arme ziel, al in zo’n enge trailer en dan ook nog helemaal door elkaar geschud worden… :bounce:

Eind 2013 heb ik hem helemaal in beslag genomen, omdat mijn merrie drachtig was en ik haar op rust wilde zetten.
Hij is naast mijn merrie onze enige vijfganger en rijd voor mij wel lekker comfortabel.
Hier wat foto’s van onze ritjes.
<a href='http://s1200.photobucket.com/user/Tinek ... n.jpg.html' target='_blank'>Afbeelding</a>

In april voor het eerst meegenomen naar de les bij Maaike.
Daar moest hij alleen in de ovaalbaan en uit het zicht bij onze merrie vandaan.
Dat vond hij ook erg spannend en ik had mijn handen vol aan hem bij de ingang.
Wat kan hij dan sterk zijn.
Daarna maar met een ander jong paard die ook voor het eerst op de ovaalbaan was en dat ging iets beter.
Maaike zei na de eerste les: ga maar aan de achterkant eruit dan probeert hij vanmiddag niet meer bij de ingang eruit te gaan.
Het eerste rondje van de tweede les wilde hij daar natuurlijk weer uit, maar ik heb gewonnen.
Mijn vader zei altijd bij mijn eerste shitlander al trek je zijn kop eraf, winnen zal je. :))
Maaike vond het een heel leuk paard en ik kreeg een groot compliment, ze zei dat ze eigenlijk vaak moest denken welke slechte punten zal ik mee beginnen op te noemen en bij ons had ze geen één punt.
Helemaal trots op mijn mannetje.
Hier nog even met de mooie Tvista van Manon voor de wissel.

Terug weer in de trailer was weer even een dingetje, maar het gaat steeds beter.
Hij is ook nog een weekje met Linsy en Leiftri naar Schoonloo bij Knollengruun op vakantie geweest en heeft zich keurig gedragen.
Ook gaan we weleens naar het Theehuis in ons bos, voor een pot thee met heerlijk gebak. :Y)
En in gedachten nemen we Sabine nog altijd met ons mee.

<a href='http://s1200.photobucket.com/user/Tinek ... 2.jpg.html' target='_blank'>Afbeelding</a> :wave:

willyr
Tölter

Berichtdoor willyr » 14 aug 2014, 08:21

Echt prachtig geschreven Tineke!

hakon
Forumverslaafde

Berichtdoor hakon » 14 aug 2014, 08:42

Mooi verhaal. Om het maar op zijn jochem myers te zeggen, ikrekenhetgoed :D

lilly
Forumverslaafde

Berichtdoor lilly » 14 aug 2014, 11:27

Echt prachtig geschreven Tineke!
Daar sluit ik mij helemaal bij aan d:)d

Ninx
Forumverslaafde

Berichtdoor Ninx » 14 aug 2014, 12:16

Wat een verhaal.... wat een mooi verhaal :-)
Het mannetje heeft het echt niet altijd makkelijk gehad. Jullie hebben met alle tijd en geduld een blij kereltje van hem gemaakt.

Fijn voor hem, fijn voor jullie, fijn voor Vinur :-)
Veel geluk samen!

elly
Telganger

Berichtdoor elly » 14 aug 2014, 15:23

Wat boft hij dat hij bij jouw is, wat een geduld en wat doen jullie leuke en mooie dingen. d:)d

Terug naar “Paard van de Week 2006-2014”