Jón-Ur van Ron

Deze rubriek heeft vanaf 2006 bestaan en is in augustus 2014 tot een eind gekomen.
Alle oude berichten zijn natuurlijk nog wel terug te lezen.
Grobbee
Draver

Berichtdoor Grobbee » 19 okt 2013, 22:35

Nieuwe week en nieuw paard van de week. Deze week Jón-Ur van Ron.
Ik heb Jón-Ur leren kennen als een mooi en goed Endurance paard die een goed leven heeft bij Ron en Hetty.

Bij een incident gedurende Endurance Uddel waar ik als groom Ron bijstond, ging het helaas goed mis met Jón-Ur. dat is te lezen in het topic Endurance. Ik ben heel blij dat Jón-Ur sterk is en nu weer gezond aan het opbouwen is voor volgend jaar. Vandaar de titel "paard van de week". Ron het toetsenbord is aan jou!

DarioHartje
Draver

Berichtdoor DarioHartje » 20 okt 2013, 11:59

gefeliciteerd !! ben benieuwd naar het verhaal ! ( ik heb het stiekem al een beetje gelezen in het endurance topic :P)

Möllie
Forumverslaafde

Berichtdoor Möllie » 21 okt 2013, 01:02

Hier natuurlijk een Jón-Ur fan :+: (en een Ron-fan trouwens ook :D ).
Ron is gewaarschuwd en plaatst hier morgen denk ik zijn verhaal, dus ik zal het gras niet voor zijn voeten wegmaaien.

miriam
Forumverslaafde

Berichtdoor miriam » 21 okt 2013, 22:25

Ik heb alweer een paard van de week gemist zie ik... Gefeliciteerd Ron en Jón-Ur!

Möllie
Forumverslaafde

Berichtdoor Möllie » 22 okt 2013, 10:09

Ah bien, aangezien ik zelf nog geen rechten heb op dit forum, zal ik iets over Jón-Ur vertellen onder Möllie haar account. Binnenkort mag ik (hopelijk) zelf ook meer onder mijn eigen Ronzo account. :n

We hebben Jón-Ur (of ook wel Ju) al acht jaar. We hadden destijds allebei al een IJslander (Silfra en Mölfluga) en konden ons zelf idd niet beheersen. Je kent het spreekwoord: "Wat is het toppunt van zelfbeheersing: één IJslander hebben". Dus op internet naar nieuwe paardjes zoeken.
Op een dag zagen we een advertentie voor een drachtige merrie, een ruin en een veulen. Samen of apart te koken. Aangezien we geen drachtige merrie wilde hebben, waren we geïnteresseerd in die andere twee. Dus: Kieken maar! d:)d
Afgereisd naar de plek zagen we de drachtige merrie en het veulen staan. Hum, wacht eens even....... Had die merrie geen eczeem? Waar was dat deken dan? Ff goed kijken.
Okay, een merrie heeft meestal ook niet zo'n ding hangen.....
Dit was de eerste keer dat ik Jón-Ur zag: doorgezakte rug en een dikke grasbuik. Hij is gek op eten en van vet gras.
Bijna besloten om hem niet te kopen.

Toch gedaan......

We hebben hem na een paar maanden zelf ingereden en mede met behulp van bijrijders (hij heeft er flink wat versleten, nog bedankt dames (m/v) := ) op conditie gebracht. Van elke bijrijder wist hij met zijn Clooney oogopslag direct het hart te stelen.
Toen Silfra vanwege een trap van een Belg op ijzers met resulterend gebroken griffelbeen (is nu weer goed gekomen, maar dat is een ander verhaal) op het laatste moment een Endurance wedstrijd in Kootwijkerbroek niet kon rijden, besloten we dat ik die wedstrijd op Jón-Ur zou rijden. Hij was zes en had een goede conditie. We hadden ons als doel gesteld iig tot aan de PA te rijden en daar te kijken hoe hij er bij stond en dan verder te besluiten.
Het was een van de meest natte wedstrijden voor ons tot nu toe. Regen, onweer, 20 meter zicht. Perfecte omstandigheden voor een IJslander. Ju heeft hem perfect gereden. Zijn eerste wedstrijd en perfecte waarden!
Toen was achteraf gezien al duidelijk dat hij een slecht weer rijder is. Of iig een niet al te warme rijder. "Graag onder de 28 graden houden baasje, anders ga ik op je staan". Maar goed dat verhaal staat onder het Endurance topic waar Grobbee al aan refereerde.

In de maanden die volgde kreeg ik een mindere band met Jón-Ur. Hij was mij eigenlijk te wild. Ik kon hem niet goed beheersen en hij ging er geregeld onder mij vandoor. Op een gegeven moment hield ik hem toch in, terwijl hij ech wel wilde racen, door hem voor een boom stil te zetten. Het was een dikke eik. Daar stond hij voor stil. Ha.
Echter zijn energie was er nog niet uit en (uit frustratie? hoewel ik een hekel heb aan het toedichten van menselijk eigenschappen, zo leek het wel) trapte hij met alle macht tegen de boom aan met een voorbeen. Was het geen eik geweest maar een björk, dan was die om gegaan zo hard trapte hij :(
Dit alles was niet echt bevorderlijk voor onze band en veel lol had ik niet aan. Maar ja, zoals altijd dat ligt aan het baasje en niet aan het paardje.
Door de jaren heen leerde ik zelf meer ontspannen te rijden en daardoor kwam er ook meer ontspannenheid in Ju zijn lichaam. Hij begon rustiger te rijden en ik kreeg er meer lol in. Daardoor werd ik rustiger en hij dan ook weer. Et cetera, et cetera, ad infinitum.....
Het ligt echt niet aan het paard. Voorbeeld: vorig jaar de Endurance wedstrijd in Grolloo. Baasje was zo gespannen over de wedstrijd (ja, ja, Hetty ik geef het toe) dat Jón-Ur na het start signaal als een nummer van Meat Loaf er vandoor ging. En baasje had (toen precies die foto genomen werd) een redelijk angstige grijns op zijn smoellie :X

Resultaat: Jón-Ur en ik zijn naar elkaar gegroeid en ik ben hem steeds meer gaan waarderen. Voor een doorgezakte drachtige merrie rijdt deze ruin geen slechte endurance wedstrijden.
Het is zelfs zo, dat ik op hem het liefste endurance wedstrijden rij (sorry Sillie). Soms rijd ik op een andere IJsco een rit (ik ga niet vreemd door op zo'n kasteel te rijden) maar dan heb ik niet het vertrouwde gevoel dat ik met Ju heb.
Echter we moeten de wedstrijden wel goed uitkiezen. Onder de 28 graden en het liefst ijsco koud.
De beste wedstrijd met Jón-Ur dit jaar was KWB 1 in maart. De eerste wedstrijd waar ik grooms met dekens om te verwarmen ipv water om te koelen heb gezien. Ju reed de sterren uit de hemel, perfecte waarden en lekker fris.

Ah bien, het is wat langer geworden dan ik eerst dacht. Maar ik wil eindigen met dat ik niet zonder Jón-Ur wil.

Tháttur
Forumverslaafde

Berichtdoor Tháttur » 22 okt 2013, 13:09

Gefeliciteerd Ron en Jón-Ur *o* *o*

Anne S
Forumverslaafde

Berichtdoor Anne S » 22 okt 2013, 13:43

mooi verhaal Ron, eht Ju en jij! d:)d

Nog veel plezierige kilometers gewenst!

Dimmalimm
Forumverslaafde

Berichtdoor Dimmalimm » 22 okt 2013, 14:00

Gefeliciteerd en nog veel plezier samen!!!!!!!

gr Marjan

Antinna
Renner

Berichtdoor Antinna » 22 okt 2013, 16:44

mooi verhaal Ron! en natuurlijk gefeliciteerd!

DarioHartje
Draver

Berichtdoor DarioHartje » 22 okt 2013, 16:56

mooi verhaal ! en eigenlijk willen we nu ook heel graag een paar foto's zien van je doorgezakte drachtige merrie :P en van de knappe ruin die hij nu is ;)

de Volbrechtjes
Stapper
Contacteer:

Berichtdoor de Volbrechtjes » 22 okt 2013, 22:23

Gefeliciteerd met de nominatie! Mooi om te lezen hoe jullie naar elkaar toegegroeid zijn :bounce:

willyr
Tölter

Berichtdoor willyr » 23 okt 2013, 09:54

Gefeliciteerd, mooi verhaal!

Grobbee
Draver

Berichtdoor Grobbee » 24 okt 2013, 07:13

Leuk verhaal Ron! Ik ben wel benieuwd naar die foto van Grolloo, dus plaatsen maar!!

Imre
Forumverslaafde

Berichtdoor Imre » 24 okt 2013, 08:46

Prachtig geschreven Ron! :rofl: Gefeliciteerd met je Ju!

sneuwwitje
Renner

Berichtdoor sneuwwitje » 24 okt 2013, 09:18

zeker een leuk verhaal.
En nu zou ik ook zo graag fotos willen zien. :P
Het is toch niet die hele grote valk? die ooit bij Jolanda en Rob Hondius was?
die heet ook Jon???

Terug naar “Paard van de Week 2006-2014”