Muis van Yvonne (en daarvoor van Miriam)

Deze rubriek heeft vanaf 2006 bestaan en is in augustus 2014 tot een eind gekomen.
Alle oude berichten zijn natuurlijk nog wel terug te lezen.
juno
Telganger

Berichtdoor juno » 31 mar 2014, 13:10

Nadat Mimir een week van de eer heeft mogen genieten (dank je wel Dorith!), kies ik deze week voor Muis van Yvonne.

Voorheen was Muis van Miriam, en daar heb ik haar voor het eerst gezien. Een kleine, maar volgens mij hele stoere grijze merrie. Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar het verhaal achter Muis, dus dames kom er maar in met jullie lofbetuigingen!

Roskur
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Roskur » 31 mar 2014, 13:17

Gefeliciteerd Muis & Yvonne! :) Ik ben benieuwd naar het verhaal.

miriam
Forumverslaafde

Berichtdoor miriam » 31 mar 2014, 17:35

Wat leuk, Muis :-)! Gefeliciteerd Yvonne. Vanavond zal ik even vertellen waarom ik denk dat die 2 bij elkaar horen.

yvonnevz
Tölter

Berichtdoor yvonnevz » 31 mar 2014, 20:17

Dank je wel Judith! Wat een mooie eer voor MuisAfbeelding. Ik heb Muis leren kennen bij Miriam en vond haar toen gelijk al een heul leuk paard. Obstakeltraining samen gedaan en wat mooie ritten bij Miriam gereden en dat voelde altijd al heel goed. Eind vorig jaar kwam Miriam tot de conclusie dat Muis bij een andere eigenaar beter zou passen en mijn Stikla was weer zeer welkom bij haar eerste eigenaar Ingrid. En zo kwam Muis in januari naar Hilvarenbeek Afbeelding. Heel mooi was dat ze het gelijk goed kon vinden met Assa Afbeelding. Inmiddels is ze helemaal gewend in de nieuwe wei en aan de andere weidemaatjes Rodi en Mr. Darcy Afbeelding. We maken bosritten, doen grondwerk, hebben samen les en zijn ook al op cursus geweest op de Breidablik. Ik ben erg blij met haar en word nog iedere keer vrolijk als ik haar zie. Samen met Assa vormt ze een topcombi! Afbeelding.

miriam
Forumverslaafde

Berichtdoor miriam » 31 mar 2014, 21:59

En zo is het inderdaad gegaan d:)d

Hoe ik aan Muis kwam? Dat komt door Styrr.

Ik had besloten dat 3 paarden wel wat weinig was....dus mocht er 1tje bij komen. Ik vind afstammingen altijd interessant dus hield een beetje in de gaten wat er zoal gebeurde met familieleden van mijn paarden. Styrr is van Globlesi en Háþekja. Over de moeder hoorde ik goede verhalen en enkele van haar nakomelingen, waaronder mijn SuperStyrr, spraken me wel aan. En daardoor wist ik ook dat er nog een jonge, en laatste, nakomeling was.

Dus een afspraak gemaakt en gaan kijken. Wat een leuk ding. Aan de hand tölte ze netjes en onder het zadel was ze nogal voorwaarts. Precies wat ik zocht. Maar ik wilde wel een 5-ganger met telgang. En die telgang, dat was niet helemaal duidelijk of dat er echt uit zou komen. Toch gekozen voor een ander paard, Snotur.

Door allerlei wisselingen was er een jaar later weer plaats voor een paard. En Muis, officieel Háðvör, was altijd in mijn hoofd blijven spoken. Dus nog eens uitgeprobeerd en het was duidelijk: die wordt het.

En wat er toen gebeurde kan ik zelf ook niet heel helder uitleggen. Muis bleef een heel, heel leuk paard. Maar op de een of andere manier kwam ze bij mij altijd als laatste aan bod. Ik had geen doel met haar (geen endurance, geen wedstrijdjes) en dat had als gevolg dat ze niet zo heel veel deed. Elke keer als ik haar reed dacht ik: wat zonde van zo'n leuk paard. De ideale ijslander. Ja, een beetje klein, maar alle gangen voorradig, schattig koppie, beetje eigenwijs maar ook heel lief.

Daar kwam bij dat ze zich in de kudde heel passief opstelde, waar de rest aan het hek stond te dringen, was Muis ergens ver weg aan het scharrelen. Ze mocht niet mee-eten, verloor wat gewicht en maakte gewoon geen heel gelukkige indruk.

Toen ik een bijrijdster in de schoot geworpen kreeg ging het beter, Muis wilde graag werken. Maar die bijrijdster zou ook na enkele maanden stoppen.

Dus een advertentie gezet. En een leuke reactie van iemand die ook 2 keer is komen kijken. Dat was vlak voor oud en nieuw. Zij zou me de dag na Nieuwjaar (geloof ik) laten weten of ze Muis wilde kopen. Ondertussen bleek de oude eigenaresse en van Yvonnes paarden wel terug te willen hebben en was er plaats voor Muis. Snel de potentiële koper afgebeld....

Ik had eerder al met Yvonne over het kopen van Muis gesproken omdat zij vanaf het eerste moment zo goed met elkaar konden opschieten. Maar op dat moment paste dat niet. Nu vielen alle puzzelstukjes onverwacht en snel in elkaar en begon 2014 voor Muis met de beste nieuwe eigenaar die ik me maar voor haar kan wensen.

Dat Muisje gelijk grote vriendinnen is met Assa is echt de kers op de taart. Ik gun het Muis zo, en Assa ook, en Yvonne al helemaal. Hopelijk hebben ze nog jaren plezier met elkaar!!

Ik heb even last met foto's uploaden, maar hier een paar foto's van de behendigheidsdag (waarmee ik ook snel wat foto's van Abel in dit bericht sneak, dat is die met die bles :P ): <a href='https://www.facebook.com/media/set/?set ... 424d09c07f' target='_blank'>https://www.facebook.com/media/set/?set ... d09c07f</a>

yvonnevz
Tölter

Berichtdoor yvonnevz » 31 mar 2014, 22:29

Dit gaat een mooi verhaal blijven Miriam! En nog om nog even te noemen dat ze natuurlijk niet echt Muis heet, maar haar mooie IJslandse naam is helaas onuitspreekbaar. En Muis past eigenlijk wel goed bij d'r.

juno
Telganger

Berichtdoor juno » 02 apr 2014, 12:11

Leuk om jullie verhalen te lezen!

(En ok, Abel ook weer op zijn knapst gezien)

Terug naar “Paard van de Week 2006-2014”