Hengstkeuze

Vragen en onderwerpen over de fokkerij.
Sunna
Stapper

Berichtdoor Sunna » 17 nov 2014, 10:20

Onze jonge merrie willen we volgend jaar laten dekken.
Ze is wat grof gebouwd, daarom willen we er graag een hengst op zetten die iets veredelt qua hoofd, hals, rug, bovenlijn.
Haar beenwerk is mooi, ze is vijfganger.

Graag jullie tips voor een goede hengst, met uiteraard een goed karakter, maar een hengst die niet te zwaar vererft.

Onni
Draver

Berichtdoor Onni » 17 nov 2014, 11:06

Misschien een goed idee om via World Fengur te kijken welke hengsten goed zouden passen qua bloedlijn en vererving en dan in het echt bj deze hengsten gaan kijken of dat is wat je zoekt.

Als het een hengst is met al veel veulen, zou je kunnen kijken wat hij goed doorgeeft.

Merell123
Forumverslaafde

Berichtdoor Merell123 » 17 nov 2014, 13:48

Wellicht is Glotti Fra Kra een mooie optie. Hij is zeker niet zwaar gebouwd en een erg prettig karakter! Als je op hem Googled is er genoeg te vinden aan beeldmateriaal en keuringsresultaten. Veel plezier en succes met het kiezen van een hengst! :)

Sunna
Stapper

Berichtdoor Sunna » 18 nov 2014, 11:05

Bedankt voor de reacties tot dusver. De hengst moet vooral wat eleganter vererven, en voornamelijk het hoofd en de hals/rug.

Via worldfengur heb ik al gedaan, maar ik ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen!

Onni
Draver

Berichtdoor Onni » 18 nov 2014, 23:04

Ik heb mijn eigen merrie laten dekken door Vadall frá Fensalir. Elegante, mooie en lieve hengst. Mijn eigen merrie is vrij klein en grof en wilde haar ook wat veredelen. We moeten natuurlijk nog afwachten hoe hij uitgroeit, maar wat mij betreft is het gelukt. Hij heeft mooie lange benen, en een prachtige uitstraling(maar ik ben erg bevooroordeeld, zowel wat betreft mijn veulen als Vadall)

<a href='https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater' target='_blank'>https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... theater</a>

Meer
Stapper

Berichtdoor Meer » 24 nov 2014, 21:39

Ik heb mijn merrie met een ietwat zwaardere bouw ook laten dekken door Vadall en een mooi merrieveulen eruit gekregen. (7,9 op veulenkeuring). Ook nu als jaarling lijkt ze inderdaad de ranke bouw van haar vader te hebben geërfd. Pittig maar heel vriendelijk karakter.

Buska
Telganger

Berichtdoor Buska » 25 nov 2014, 19:10

Al eens aan Boreas gedacht? (Boreas frá Breuerson - NL2003100019) d:)d
Is nu van Monigue Cox en zij heeft een facebookpagina van/over Boreas gemaakt.
Ik weet zeker dat Monique je graag (en veel ;) ) wilt vertellen over haar witte prins.

:)
Janita

(veulens in mijn avatar zijn nakomelingen van hem, en die zwarte is van mij)

Terug naar “Fokkerij”