Welke hengst voor mijn merrie?

Vragen en onderwerpen over de fokkerij.
Tosca2
Stapper

Berichtdoor Tosca2 » 21 jan 2012, 22:32

Hoi allemaal

Wij denken erover om onze ijslandermerrie volgend seizoen te laten dekken. De bedoeling is dat we het veulen zelf bijhouden, zodat we later een opvolger hebben voor Hala. Het veulen zou een recreatiepaardje worden (vooral bosritten, later misschien endurance). Maar het zou ook leuk zijn moest er toch ook een wedstrijdje mee gereden kunnen worden (je weet nooit). Wat voor ons het belangrijkste is, is dat het veulen een erg cool en nuchter karakter heeft. Hala is behoorlijk sensibel en echt geen held, dus het coole karakter bij de hengst is een absolute must. Ze is een vijfganger. Verder zouden we graag wat meer lengte in de rug fokken (Hala heeft een erg korte rug). We fokken niet op kleur, maar een leuk kleurtje is altijd fijn toch? Verder kan ik niet echt verbeterpunten bedenken. Dus welke hengst past bij deze mooie meid? brand maar los!

Haar afstamming: v Trausti van Hall, m: Frigg fra Gardsauki

Afbeelding

Afbeelding

Wieke
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Wieke » 21 jan 2012, 23:05

Voor 'ruglengte' zou ik op zoek gaan naar de hengst met een 'normale' rug. Dus niet lang... (het is niet van LANG + KORT = GEMIDDELD) en zeker niet kort.

Groetjes, wieke

Tosca2
Stapper

Berichtdoor Tosca2 » 21 jan 2012, 23:08

Dankje voor je reactie, zal ik in gedachten houden :) Heb je ook een idée van welke hengst bij haar zou passen?

grtjes

Wieke
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Wieke » 22 jan 2012, 11:42

Is er dit jaar geen advieskeuring? Was wel het plan vorig jaar meen ik. Dat je naar de keuring kan met je merrie en dat de juryleden dan een serie suggesties doen?

Jammer dat het lineair scoren er niet door is gekomen. Had je het zo op kunnen zoeken.

Aantal suggesties:

Glotti frá Krá (4 - ganger)

Gabriel frá Krá (4-ganger)

Boreas frá Breuerson (4-ganger)

Náttar frá Þorláksstöðum (4-ganger)

Ari frá Árbakka (4-ganger)... heb zelf 2 nakomelingen van hem. Beide uiterst cool in de kop en bewegen super... 1 moeder hele lange rug... kind gemiddeld. Andere moeder 'gemiddeld', veulen ook.

(overigens toeval dat het allemaal 4-gangers zijn...). Is je merrie erg lateraal?

Groetjes, Wieke

Tosca2
Stapper

Berichtdoor Tosca2 » 22 jan 2012, 13:18

Zal die advieskeuring eens opzoeken, enig idée waar dat gehouden wordt?

De merrie is idd vrij lateraal. Heeft de neiging om een trage telgang te gaan doen ipv tolt/draf. Ook prefereert ze de telgang boven galop. Maar dat zal ook wel gedeeltelijk aan mijn rijkunsten liggen. :o Dus ik dacht van een vierganger met een voorkeur voor tölt erop te zetten.

Wieke
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Wieke » 22 jan 2012, 14:11

Dan zou ik inderdaad voor een 4-ganger gaan. Voorkeur voor tölt hoeft niet zozeer denk ik. Ik zou wel naar de nakomelingen kijken!

Groetjes, Wieke

Tosca2
Stapper

Berichtdoor Tosca2 » 22 jan 2012, 14:19

Ik vind het trouwens een mooie lijst hengsten die je hebt doorgegeven, vooral Glotti frá Krá en Boreas frá Breuerson spreken me erg aan. Kan iemand me wat meer over deze hengsten vertellen? Hoe hun karakter is, hoe de nakomelingen zijn, ...

Koekie
Forumverslaafde

Berichtdoor Koekie » 22 jan 2012, 16:28

Welke hengst je moet nemen daar kan ik je geen advies in geven .

Wel kan ik zeggen dat alles rond om het dekken bij Marije en Cunera van fra Skoti
tot in de puntjes verzorgd is .

<a href='http://www.fraskoti.nl/' target='_blank'>http://www.fraskoti.nl/</a>

Ik zou zeker hun hengst mee nemen in je speurtocht naar een geschikte hengst voor je merrie .

en bij hun advies vragen of zij hun hengst ook bij jou merrie vinden passen .

Mána
Forumverslaafde

Berichtdoor Mána » 22 jan 2012, 16:51

Boreas is trouwens een 5 ganger. Hij is als 4 ganger gekeurd en zal dit jaar als 5 ganger gekeurd gaan worden (als het goed is tenminste). Hij geeft errug leuke nakomelingen. Er is een topic over nakomelingen van hem ergens onder het kopje fokkerij, moet je maar even opzoeken.

Paulien
Forumverslaafde

Berichtdoor Paulien » 22 jan 2012, 19:09

Heee wat leuk!! Daar hadden we al eens over gePB't... Blijft toch kriebelen zo'n veulentje? :D Hala is ook geweldig leuk!!

Ze heeft in ieder geval voor zover ik weet al 2 keer bewezen best heldhaftige kinderen te kunnen krijgen met behulp van een heldhaftige hengst (Prudur van Marjan, en onze Kímni) dus dat zal wel lukken ;)

Verder blijven mijn tips bij wat ik je al eerder had gePB't ;) En vooral: stuur Hannah eens een mailtje, zij kent Hala onwijs goed en heeft ook wel kijk op fokken, dus ze heeft vast goede tips voor je.

hyndla06
Forumverslaafde

Berichtdoor hyndla06 » 22 jan 2012, 19:36

Oh, dan hadden wij ook al gePB't, toch?
(het kwartje valt nu pas.. := )
En heb je al foto's van Prudur gezien?

Succes met je zoektocht naar een geschikte hengst! Ben benieuwd wat uiteindelijk je keuze zal worden!

Tosca2
Stapper

Berichtdoor Tosca2 » 22 jan 2012, 19:55

Hoi allebei, jullie ken ik idd :D

Het blijft kriebelen ja, dus we hebben besloten om haar dit jaar te laten dekken (als we een geschikte kandidaat vinden). Een van de redenen dat we besloten hebben haar te laten dekken, is omdat haar vorige veulens zo goed bevallen zijn :D

Ik zal Hannah eens een mailtje sturen. Die kent er inderdaad wat van.

Als jullie nog wat foto's van Prudur en Kimni hebben mag je die gerust eens doorgeven. :)

Gandur
Telganger
Contacteer:

Berichtdoor Gandur » 24 jan 2012, 16:20

Als je merrie wat lateraal is, zou ik zeker niet voor een vierganger met voorkeur draf gaan. Dat is namelijk dezelfde spanningsboog in de rug, en dan zou je dus wederom een erg lateraal paard kunnen krijgen. Inderdaad een makkelijk natuurlijke tölter, en dan kom je toch sneller uit bij de vijfgangers. Ben absoluut fan van Boreas, maar ook van Ludvik fra feti of zijn broer, arni Geir. En ik vind de jonge hengst Hausti van 't Groote Veld ook erg interessant.

Veel plezier met uitzoeken!

gr Inge

saela

Berichtdoor saela » 24 jan 2012, 18:17

Als mijn merrie geschikt was geweest,was ik zeker voor ludvik fra feti gegaan. Geweldig mooie hengst vind ik dat! :love: maar vind gimmstein fra skaney ook een erg mooie hengst.

Wieke
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Wieke » 24 jan 2012, 20:24

@Inge, vind je Ludvik niet kort in de rug?

Marjo heeft overigens een zeer mooi veulen gefokt met Ludvik... maar dit was bij een merrie met een relatief lange rug.

Groetjes, Wieke

Terug naar “Fokkerij”