Welke hengst voor onze Líf

Vragen en onderwerpen over de fokkerij.
jacqie70
Forumverslaafde

Berichtdoor jacqie70 » 26 mei 2012, 19:28

We willen een veulentje gaan fokken met Líf *o* en hebben al wat hengsten bekeken. De twee die goed lijken te matchen en waartussen we zelf willen kiezen zijn Prymur fra Husafelli en Gumi fra Ilper Skak. Prymur vind ik zelf erg leuk, maar is (nog) niet onder het zadel gekeurd. Wordt wel gereden op dit moment. Hij heeft volgens mij hier in NL nog geen nakomelingen onder het zadel dus dat is een beetje gissen. Maar misschien zijn er wel mensen hier met een nakomeling die wat kunnen vertellen over het karakter of de gangenaanleg?
Over Gumi is meer bekend qua nakomelingen, maar hoor ik ook graag nog wat over.
Wat punten evt. qua verbetering bij Líf: wat meer/langere hals. Iets langere rug zou mogen, maar in principe past er prima een zadel op bij haar. Iets meer hoogte (ze is denk ik rond de 1.30-1.32 m). Qua karakter vind ik Líf erg leuk. Niet te temperamentvol, vrolijk, open en lief. Looplust is prima, maar veel temperament liever niet.
Verder is ze 5-ganger, maar we hoeven niet zonodig een veulen met telgangaanleg. Een makkelijke tolt is een pre. Líf is wat hypermobiel, heeft zelf ruime gangen en is lekker los in haar lijf. Een hengst met goede benen is wel handig.

Ik ben erg benieuwd naar de reakties! Vooralsnog hebben we er zo'n zin in!!!! :bounce: :bounce:

Edit: Arni Gear fra Feti spookt trouwens ook door ons hoofd...

jacqie70
Forumverslaafde

Berichtdoor jacqie70 » 26 mei 2012, 20:19

Misschien handig om nog wat foto's erbij te zetten van Lif:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kímni
Renner

Berichtdoor Kímni » 26 mei 2012, 21:50

<a href='http://www.nsijp.nl/content/goedgekeurde-hengsten-2010' target='_blank'>http://www.nsijp.nl/content/goedgekeurd ... en-2010</a> <Dat is de lijst met Nederlands goedgekeurde dekhengsten op dit moment, misschien heb je er wat aan. Er is van Prymur een filmpje op YouTube: <a href='http://www.youtube.com/watch?v=7x6L-Qa9tVg' target='_blank'>http://www.youtube.com/watch?v=7x6L-Qa9tVg</a> , weet niet of je hem ooit al gezien hebt, maar dit geeft wel een duidelijk beeld hoe hij toen was/nu is.

Ik heb geen ervaring met hoe de Prymur's en Gumi's zijn... op IsiBörse ( <a href='http://www.isiboerse.de/deckhengste.cfm' target='_blank'>http://www.isiboerse.de/deckhengste.cfm</a> ) staan ook nog een heleboel Duitste hengsten, veel succes met je keuze! :)

jari
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor jari » 26 mei 2012, 22:50

Jaqueline toch.....
Hij heeft dan nog wel geen nakomelingen maar er is toch maar één waanzinnig lieve, mooie én hooggekeurde, eigen gefokte nederlandse hengst die ik kan bedenken.....verder zeg ik niks.... :o 0:) ;)
Succes met je keuze hoor, wordt vast een prachtig veulen!! d:)d

Groet Marian

jacqie70
Forumverslaafde

Berichtdoor jacqie70 » 27 mei 2012, 00:03

Jaqueline toch.....
Hij heeft dan nog wel geen nakomelingen maar er is toch maar één waanzinnig lieve, mooie én hooggekeurde, eigen gefokte nederlandse hengst die ik kan bedenken.....verder zeg ik niks.... :o 0:) ;)
Succes met je keuze hoor, wordt vast een prachtig veulen!! d:)d

Groet Marian
Haha, die Marjan! Tuurlijk hebben we ook aan jullie Axel gedacht, maar waarom wonen jullie hier dan ook zo'n roteind hiervandaan? :-)

Blíkske
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Blíkske » 27 mei 2012, 11:22

heb je al eens met Jaap en Yvonne Groven gesproken over je keuze? Denk dat zij je ook heel goed advies kunnen geven, welke hengst zij denken dat wel of niet goed bij jou en jouw merrie zou passen, en waarom, zij kunnen je iig van alles vertellen over Gumi en Arni Geir!
Persoonlijk zou ik voor die laatste gaan, ben heel erg gecharmeerd van die 2 Fet-broertjes! Vind ze erg mooi en sterk, goeie gangen; ruim, los en sterk, en mooi beenwerk, en ze zien er uit als ook gewoon "lekkere" rijpaarden, ook in de omgang, allebei erg indrukwekkende hengsten vind ik! (Al vind ik zelf Ludvik dan eigenlijk toch nóg iets leuker denk ik, maar ja, je wilt ook graag een iets langer paard zeg je he, en dat is Ludvik natuurlijk niet zo, en Árni Geir wel) Lijkt mij persoonlijk dan ook wel een prima combi denk ik! Zo ver ik me Hlíf nog kan herinneren, van vroeger :-)

Neel Prydi
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Neel Prydi » 27 mei 2012, 13:17

ik kan alleen spreken uit ervaring met één veulen: Tvaela. Vader is Thrymur en ze heeft meegekregen:

- lief karakter
- leuk temperament maar niet gek
- moedig
- viergangen, tölt bei b.v. einde galop en draf in de wei
- lange benen
- lange hals
- groot (mega!)
- veel manen/staart

De toeval heeft mij haar gebracht, maar ze past enorm goed bij ons en ik denk dat jullie ook heel goed met zo een paardje overweg kunnen.

IJscofreak
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor IJscofreak » 27 mei 2012, 14:01

Mijn merrie heeft in 2010 een Gumi hengstveulen gekregen, helaas heb ik die veelste vroeg moeten laten inslapen. Was een erg leuk paard. Leuk karakter, nieuwsgierig, leergierig en hij had geweldige bewegingen.

Dit jaar verwacht Frekja een Prymur veulen. Kan daar dus nog niks over zeggen. Ben wel benieuwd hoe dit veulen is en of het veulen net zo leuk is als dat het Gumi veulen was.

Ik durfde de combinatie Frekja x Gumi niet te herhalen, omdat ik bang was dat een 2de paard uit zo'n combinatie misschien wel tegen zou vallen, omdat Flytir echt mijn droompaard was.

jacqie70
Forumverslaafde

Berichtdoor jacqie70 » 28 mei 2012, 20:10

Bedankt voor jullie antwoorden tot zover. Al hoop ik nog wat meer over nakomelingen te horen van deze hengsten. Prymur blijft het meest in mijn hoofd zitten.
Wat erg toch voor je Manon, dat je je lieveling moest laten gaan...
Karina, ken jij Lif dan?

S&S
Forumverslaafde

Berichtdoor S&S » 28 mei 2012, 23:35

Taktur fra tjarnalandi vind ik ook helemaal geweldig!

yolook
Tölter

Berichtdoor yolook » 29 mei 2012, 22:44

Ben je er al uit Jacq?

Ik ken de Gumi nakomelingen als fiere paarden. Veel natuurlijke oprichting, mooie hoofdjes, veel natuurlijke tolt, vriendelijk, voorwaarts.
Afhankelijk van de gebruikte merrie over het algemeen vrij grote paarden.

Arni Geir heb ik wat nakomelingen bij Yvon gezien. Zijn leuke vriendelijke veulens, jaarlingen met veel beweging. De nakomelingen op IJsland zijn ook veelbelovend.

Prymur ken ik verder niet zo goed.

Taktur is geweldig ook vind ik. Heb veel van hem gezien en gehoord via Colette.

Maarja, er staan best heel veel knappe, mooie hengsten op dit moment in Nederland. Moeilijk om keuzes te maken.
Uiteindelijk moet het niet gaan om vermeerderen maar om verbeteren.

Suc6 met je keuze in ieder geval en tot zondag.

gr Yo

IJscofreak
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor IJscofreak » 30 mei 2012, 05:57

Bedankt voor jullie antwoorden tot zover. Al hoop ik nog wat meer over nakomelingen te horen van deze hengsten. Prymur blijft het meest in mijn hoofd zitten.
Wat erg toch voor je Manon, dat je je lieveling moest laten gaan...
Karina, ken jij Lif dan?
Ik verwacht heel binnenkort een veulen van hem.
Merrie is op dit moment aan het kegelen en lekken.
Ik laat het je weten wat ik van het karakter vind.

zoesterre99
Stapper

Berichtdoor zoesterre99 » 30 mei 2012, 21:05

Ik vind dat het gewoon Prymur moet worden!! :bounce:

jari
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor jari » 31 mei 2012, 07:18

Je kan ook nog even de Virtual mate selection doen op World Fengur,
altijd leuk!
Lif is toch wel gekeurd neem ik aan?

jacqie70
Forumverslaafde

Berichtdoor jacqie70 » 31 mei 2012, 09:56

We hebben al wat virtueel afgematched Marian ;-)

Terug naar “Fokkerij”