Welke hengst voor onze Líf

Vragen en onderwerpen over de fokkerij.
Merell123
Forumverslaafde

Berichtdoor Merell123 » 01 jun 2012, 18:45

en Vadall Fra Fensalir? Of Glotti Fra Kra? :P

jacqie70
Forumverslaafde

Berichtdoor jacqie70 » 01 jun 2012, 20:09

Ok, inmiddels alweer een nieuw lijstje met favorieten:
Taktur fra Tjarnarlandi
Fitja-Hrimnir fra Oddholi
Prymur fra Husafelli

Dusss, als er meer mensen nog wat over bovenstaande hengsten en nakomelingen kunnen zeggen, graag!
En Marian: tja, toch maar een eindje rijden dan, want wat je van ver haalt is kennelijk lekker.... :=

jari
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor jari » 02 jun 2012, 06:58

.....ben heel benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.....

stigandi
Draver

Berichtdoor stigandi » 02 jun 2012, 08:21

Ik heb Taktur een keertje bij hem thuis gezien. Was ontzettend lief, vriendelijk en rustig in de omgang. Ook met merries in de buurt, een echte gentleman. Heb ook al is een nakomeling van hem gezien die ik ook erg knap vind en die fijne karakter en zijn gigantische bewegingen geerfd heeft. Maar Stijn en Evi kunnen je vast nog wel veeeeel meer over hem vertellen

jacqie70
Forumverslaafde

Berichtdoor jacqie70 » 02 jun 2012, 11:09

Ik heb Stijn idd gesproken en nakomelingen schijnen ook dat fijne karakter te hebben... Inmiddels raak ik wel wat in de war ook door alle goedbedoelde adviezen hihi. Ik heb nog even Bram van Steen geraadpleegd, omdat hij Lif als geen ander kent, omdat ze daar vandaan komt. Hij is ook keurmeester en jureert op wedstrijden. Wat hij bijv. belangrijk vond bij de hengstkeuze is:
- stevig beenwerk en lange benen.
- hij moet groot zijn en persoonlijk zou hij een vierganger kiezen met een sterke draf en achterhand.
- liefst een goedgekeurde hengst met gekeurde nakomelingen.

Dusssss...... komen dan ook nog Frosti en Boreas in aanmerking (evt. nog Gandur). Maar ik blijf Taktur erg leuk vinden en die voldoet volgens mij ook aan bovengenoemd lijstje?
Pfff, wat een klus nog zeg een hengst uitkiezen. Wordt van links naar rechts geslingerd. Jammer dat we het nog niet wisten voor de hengstenkeuring, anders hadden we daar nog heen kunnen gaan :=

zoesterre99
Stapper

Berichtdoor zoesterre99 » 02 jun 2012, 13:39

Mijn favorieten zijn:
Frosti fra Heidi ( Alleen te veel telgang...)
Boreas fra Breurson
Prymur fra Husafelli ( Nog niet onder het zadel gekeurd.. := )
Taktur fra Tjarnarlandi ( Ver weg maar wel super leuk! *o* )
Einir fra Oddholi ( Ook te veel telgang... :? )

Zelf vind ik nu Boreas & Taktur nog het leukst...! Maar het word ook steeds moeilijker. 0:)

Gr.

zoesterre99
Stapper

Berichtdoor zoesterre99 » 02 jun 2012, 13:43

<a href='http://youtube.com/watch?v=pYvkVhznhkM' target='_blank'>Taktur fra Tjarnarlandi</a>

<a href='http://youtube.com/watch?v=litp-_2YfR0' target='_blank'>Boreas fra beuerson</a>

:bounce:

Kímni
Renner

Berichtdoor Kímni » 02 jun 2012, 14:59

Frosti fra Heidi ( Alleen te veel telgang...)
Einir fra Oddholi ( Ook te veel telgang... :? )
Wat bedoel je precies met te veel telgang? Einir is ivm een blessure nooit onder het zadel voorgesteld, dus zou niet weten of hij een vijfganger is.

hest
Stapper

Berichtdoor hest » 02 jun 2012, 16:34

Als de eigenaresse er een F2 mee rijdt zal hij wel een vijfganger zijn..

Leosan
Tölter

Berichtdoor Leosan » 02 jun 2012, 17:26

Jeetje, we maken het je met z'n allen niet makkelijker hè?
Ik heb nog even Bram van Steen geraadpleegd, omdat hij Lif als geen ander kent, omdat ze daar vandaan komt. Hij is ook keurmeester en jureert op wedstrijden. Wat hij bijv. belangrijk vond bij de hengstkeuze is:
- stevig beenwerk en lange benen.
- hij moet groot zijn en persoonlijk zou hij een vierganger kiezen met een sterke draf en achterhand.
- liefst een goedgekeurde hengst met gekeurde nakomelingen.
Afgaand op het bovenstaande stukje, moest ik zelf gelijk denken aan Glotti. Die draaft zo krachtig! Of Gabriel? Taktur heb ik nooit zien draven (alleen een keer in de toltproef gezien), maar als die ook aan het bovengenoemde rijtje voldoet en je daar gevoelsmatig een voorkeur voor hebt, waarom dan niet?

Wel echt jammer dat je niet naar de hengstenkeuring hebt kunnen gaan, maar misschien kun je nog naar een grotere wedstrijd gaan waar een deel van de paarden wellicht wordt uitgebracht?

edit; nadat ik dit postte en een paar filmpjes ging kijken vroeg ik me wel af of je ook nog zoekt naar een hengst met een wat langere rug? Of is dat minder belangrijk dan de andere criteria? Had Bram van Steen ook een hengst in gedachten waarvan hij dacht dat ie mooi bij Líf zou passen?

S&S
Forumverslaafde

Berichtdoor S&S » 02 jun 2012, 17:44

Taktur komt misschien half juni naar neer. Misschien s dat dichterbij. Anders word het Bornem.

zoesterre99
Stapper

Berichtdoor zoesterre99 » 02 jun 2012, 19:08

chips, heel verhaal zitten tikken: weg.... Bram is ook keurmeester dus wist niet of hij wel namen van hengsten mag doorgeven. Glotti en Gabriel matchen minder qua beenwerk. En ik ben niet zo'n fan van bont :o .
Vooralsnog blijft Taktur een heel leuke combi op alle fronten. Als hij het inderdaad wordt dan brengen we Lif al as zaterdag naar Bornem. Voor mij is het nl. net zover rijden als naar Neer en het was nog de vraag of dat uberhaupt nog wel doorgaat....
Voor draf, zie het filmpje hierboven van Zoe (linkje). Spectaculair, dat zeker!

Edit: deze post is van jacqie70 (nog ingelogd onder dochterlief haar naam 8)7 )

Sif
Forumverslaafde

Berichtdoor Sif » 02 jun 2012, 19:17

Lastig, ze zijn natuurlijk allemaal hartstikke leuk :D

Ik ben een behoorlijke leek als het aankomt op hengstenkeuze, maar als je kijkt naar paarden met een wat langere rug en iets meer hoogte, heb je dan ook Náttar overwogen van frá Skoti? Ben zelf (heb daar stage gedaan) erg onder de indruk van deze knapperd, waarbij juist zijn lange rug mij opviel. Náttars eerste nederlandse veulens worden dit seizoen geboren, maar Marije en Cunera kunnen je vast wel wat informatie geven over zijn IJslandse nakomelingen.

Denk sowieso dat informatie/advies vragen aan de hengstenhouders een slimme zet is. Ben je ook naar de hengstenkeuring geweest? Ik was er zelf helaas niet bij, maar had gehoord dat daar een nakomelingenshow was van Gumi.

Heel veel succes en plezier met de zoektocht naar de juiste hengst!
Nattar matched minder qua benen Rosan. En omdat Líf wat hypermobiel is, let ik nog extra op de benen'match.'
Hengsten die hoog scoren met Lif (en dus ook op benen) zijn:
Prymur
Ludvik (maar ik wil liever geen vos.... erg he?)
Arni Geir
Frosti
Skorri
Bij deze hengsten blijft zowel de totale blub als de 'benen'blub boven de 100.
Niet dat dat een absolute vereiste is...

Edit: en ja hoor, ik slaap prima! Heb mijn ritme iets verlegd omdat ik deze week vakantie heb hihi
Met Náttars benen is gelukkig helemaal niets mis. Ik vind zelf ook dat een paard goede krachtige benen moet hebben, helemaal voor een hengst. Waar het wat lage cijfer bij hem vandaan komt begrijp ik wel maar vind ik desondanks niet terecht. Wat het stamboek graag wenst te zien wordt beoordeeld, niet hoe zijn benen in de praktijk zijn (en die kunnen wat hebben, geloof me).
En zijn hoeven zijn waanzinnig goed!
Zijn 2 veulens die geboren zijn hebben stevige gewrichten en lánge benen. Prachtig werkelijk. Zit je op facebook? Dan kun je ze eens bekijken.
Om even te benadrukken dat Náttars benen goed zijn zeg ik dit, je moet verder helemaal zelf weten wat je doet natuurlijk.

jari
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor jari » 02 jun 2012, 20:41

Je moet niet vergeten Jacqueline dat de ruiter die Taktur daar rijdt, een zeer, zéér goede ruiter is en het paard door en door kent, ook omdat hij door zijn vader is gefokt.
Ik wil alleen zeggen, staar je niet blind op een filmpje 0:)
Een spectaculaire pony is het zeker!

IJscofreak
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor IJscofreak » 02 jun 2012, 22:43

Jacqie: Van mijn Prymur-nakomeling heb je al foto's gezien.
Hij is tot nu toe een ondernemend, nieuwsgierig en stoer mannetje. Hij heeft een leuk en open karakter. Je merkt wel dat het een pittig veulen is, dat pittige gedrag herken ik van mijn merrie. Hij leert overigens wel snel. Hij is nu net 3 dgn oud en loopt vanaf dat hij nog geen dag oud is al met een halstertje naar de wei. Weet dat hij rustig moet blijven staan voordat dat stomme ding afgaat.

Ik hou wel van een pittig paard, maar pittiger dan mijn eigen merrie moet hij niet worden. Ik vind Prymur voor zijn leeftijd best braaf, goede bewegingen, maar wel handelbaar. Dat is de reden dat ik voor deze hengst heb gekozen. En tot nu toe is het veulen helemaal naar wens!
Je moet goed kijken naar de combinatie met je merrie en wat je verwachtingen van een veulen zijn.

Terug naar “Fokkerij”