Drachtige Merries 2013

Vragen en onderwerpen over de fokkerij.
Blíkske
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Blíkske » 18 aug 2012, 16:25

Ik heb lang getwijfeld.... Blida is al een dagje ouder... heeft al zoveel veulens gehad, moet ze nou weer.... maarja, ze is zoooo ontzettend lief en makkelijk in de omgang dat het me wel heel leuk lijkt om nog een nakomeling van haar te hebben
Grappig dat je dat zegt Sandra, ik had precies zoiets hier, maar dan omgekeerd... Heb erg zitten twijfelen, zal ik toch mijn oudere merrie Dára nog een keer laten dekken...?? Ze ziet er tóp uit, heeft dit jaar totaal probleemloos nog een veulen gehad, maar jaaaa ze is wel 24 en heeft er al 12 gehad! Maar ik denk mijn grootste drijfveer om haar weer te laten dekken (naast dat ik haar veulens gewoon erg leuk vind!) was eigenlijk dat ik overtuigd ben dat het voor háár gewoon het fijnste zou zijn geweest om wel weer gedekt te worden, je zou haar geen groter plezier kunnen doen volgens mij.. En stiekum ben ik ook best een beetje bang dat ze nu volgend jaar toch een beetje in een gat valt, omdat ze niet meer echt zo'n duidelijke rol als "Moeder Overste" heeft - want ik heb het dus uiteindelijk niet gedaan. Heb na lang twijfelen besloten dat ik het beter niet kan doen, hoe leuk het ook zou zijn (voor Dára én voor mij!), maar aangezien ik het dan toch ook weer allemaal moet verkopen, en ik dat stukken minder leuk vind.. :n
Hoe oud is jouw merrie, Blida?

ps/edit; ik realiseer me ineens, volgens mij ben jij toch ook diegene die nu het laatste merrieveulen van Dára heeft, van Marjo..?

Sandra
Draver
Contacteer:

Berichtdoor Sandra » 19 aug 2012, 11:47

Ohhh, als ik dat zo lees is Blida nog een jonkie vergeleken met Dára :) !
Blida is nu 20 jaar en zal dus 21 zijn als zij haar veulen krijgt. En dan lijkt het me ook wel mooi geweest.
Ik heb gelukkig genoeg ruimte om het veulen aan te kunnen houden en dan kan Blida er ook lang van genieten (althans dat hoop ik voor haar, straks is het een draak van een veulen haha!)
Maar ik kan me voorstellen dat je Dára niet meer hebt laten dekken. 24 Is wel een flinke leeftijd. Mijn oude shet heeft op die leeftijd nog een veulen gehad (we wisten toen nog niet dat ze al zo oud was....) en zij had toen wel erg veel moeite met werpen. Ik moest zelfs een handje helpen, terwijl ze ze er normaal gesproken zo uitpoept.
Dat was voor mij ook een reden om het bij dit veulen te laten, ook al was zij nog zo'n supermoeder.

Wat je PS betreft: Wat leuk! Ik heb inderdaad een kind van Dára, namelijk Tala! Dat is degene die in mijn Avatar staat. Ik wist niet dat dit het laatste merrieveulen van haar was. En realiseerde me trouwens ook niet dat ze van jóuw Dára was! Ik ben wel benieuwd naar haar karakter trouwens. Ik begreep dat ze niet erg makkelijk te benaderen was. Gaat dat nu beter?

Blíkske
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Blíkske » 19 aug 2012, 13:49

ja Dára is al flink op leeftijd, maar gaat echt super met haar! Ik las dat er nog wel oudere merries ook nog een veulen kregen, vandaar dat ik er nog wel over dacht (of zelfs denk) - ze schijnt het allemaal met zo veel gemak aan te kunnen, zowel de dracht (paar dagen voor de bevalling kon ze, echt tónnetje rond!, nog met gemak helemaal rond rollen, zelfs heuveltje op! En de bevalling moet ook 'piece of cake' geweest zijn, al zat er wel echt een enorme joekel van een veulen in! Maar ja, het is toch wel extra spannend, en ik heb haar dus maar extra goed in de gaten gehouden.
Maar laatst was een vriendin van mij hier, die ook paardendierenarts én -fokster is, en die zei ook dat je het in principe best nog een keer kon proberen, zelfs volgend jaar ook nog.. Dat het grootste risico in feite was dat ze niet meer goed opneemt, dat de natuur dat zelf wel regelt, maar als ze gewoon hengstig wordt en opneemt, dat het verder niet echt gevaar zou opleveren.... Nou ja, ik heb nog even om lekker daarover verder te dromen en te twijfelen - heb iig ook al wel een paar echt súper leuke (en ook goeie volgens mij 0:) als ik dat zo zeggen mag := ) veulens van haar, dus daar ben ik sowieso al heel blij mee!
Dára is hier iig verre van schuw, ze is heel tevreden, laat zich regelmatig lekker insmeren tegen haar eczeem (import he..), en geniet zichtbaar van haar rol als moeder-overste hier. Ze komt altijd naar me toe als ik ze roep, en vindt het heerlijk om zo vertroeteld te worden! Ik had van Marjo gehoord dat die 2 (Tala ook? iig haar broertje Dans wel begreep ik) van haar nogal schuw waren -> gek want dat herken ik dus helemaal niet van haar verder; niet een van mijn veulens van haar is ook maar enigszins schuw, juist van al mijn paarden de meest 'gemakkelijke'.. wel ook toch weer anders dan Dára zelf, niet dat hele 'fijne, beleefde, en ietwat gereserveerde' wat Dára wel kan/kon hebben (echt zo'n IJslandse Dame, de Koningin!) maar meer van die ongecompliceerde makkertjes zeg maar ;-)
Wel behoorlijk laatrijp trouwens, zeker wat betreft gangen en balans, dus mocht je je daar bij Tala zorgen over maken; geef het vooral even tijd, en laat haar eerst lekker sterk worden! Ben wel benieuwd naar jouw Tala, heb haar als veulen wel gezien bij Marjo, en vond haar toen erg leuk! (had toen nog wel interesse om haar dan te kopen, maar jij was me net voor)
Maar goed, nu ben ik dit hele topic wel een beetje aan het vervuilen he.. (zeker omdat ik nu dus niet eens een 'drachtige merrie 2013' heb!) :=

Sandra
Draver
Contacteer:

Berichtdoor Sandra » 20 aug 2012, 11:23

Ik heb je een PBtje gestuurd.... ;)

Sif
Forumverslaafde

Berichtdoor Sif » 24 aug 2012, 12:37

Bij ons is het nu eindelijk ook duidelijk. Sja, er kan wat veranderen gedurende het seisoen. Nog één merrie moet gescand, de rest is drachtig!

IN Nederland:
Sif x Hra∂i (de enige.. )
Myrra x Gabriël (zelfde combi als vorig jaar, moet nog gescand)
Elja x Nátthrafn
Valdís x Nátthrafn
Emma x Nátthrafn
Skör x Keilir

Nátthrafn is onze jonge 4 jarige hengst, als veulen geimporteerd. We verwachten nogal wat van hem, anders hadden we niet 3 merries laten dekken.
Náttar zal volgend jaar weer wat dekken vemoedelijk.

In IJsland:
Rósa x Framherji frá Flagbjarnarholti (wellicht komt zij naar Nederland)
Vaka x Framherji
Gy∂ja x Aron
Magna x Njáll
Seytla x Kappi v Kommu (ze werd niet drachtig van Spuni helaas)

Njall heb ik zelf gereden op IJsland, wat een paard! Groot, lief, waanzinnig veel beweging, echt heel gaaf. Heel hoog gekeurd ook, dus die keuze was snel gemaakt! Aron-Gy∂ja is een geweldige combi, en Framherji heb ik in IJsland gezien, niet normaal wat een beweging dat paard heeft. Elk jaar weer kunnen shoppen daar is echt erg leuk :D

Fáfnir
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Fáfnir » 25 aug 2012, 15:41

Wauw jullie hebben weer een supergave lijst!!!

En toch eentje van Hradi!!! *o* *o* *o* *o* Ben erg benieuwd naar de veulens! Ik zit zo met smart te wachten op het veul van Aus en Flook, het enige grote nadeel is dat alles allemaal zo laaaaaaaaaaaang duurt whaha 0:)

Patti
Renner

Berichtdoor Patti » 25 aug 2012, 16:33

Marije, Oah die 'Nátthrafntjes' lijken mijn ook wel heel gaaf! d:)d

Wij verwachten volgend jaar een veulentje van Örn frá Steinnesi en Djörfung :D

ijslander.be
Draver

Berichtdoor ijslander.be » 26 aug 2012, 22:46

Aha ook hier in het Zuiden van Belgie hebben we het liefdesland betreden:

we verwachten:

Drifa fra Reykjavik x Taktur fra Tjarnarlandi
Gloria fra Markaspartit X Spuni fra Vesturkoti
Hrefna x Glymur

misschien nog 1 van Keillir,Orn en Askur...toch weer aan 6 gekomen en dat in crisistijd!

2013...nog lang...

Colette van Belgie

Drottning
Tölter
Contacteer:

Berichtdoor Drottning » 31 aug 2012, 21:26

Woensdag is Venus gescand en het veulen zit er nog steeds! Blij dus!!! Ze zit nu op 3 maanden dracht!

jacqie70
Forumverslaafde

Berichtdoor jacqie70 » 11 sep 2012, 15:09

As donderdag laat ik Líf voor de zekerheid nog een keer scannen. We gaan ervanuit dat ze niet drachtig is, maar hebben toch twijfels. Een aantal mensen op stal denken nl. van wel en ze is sinds ze half juli bij Boreas vandaan kwam niet meer hengstig gezien/geweest. Niemand heeft Boreas zien dekken en haar toen die laatste week ook niet hengstig gezien, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet toch gebeurd kan zijn. Toch wel spannend...
Na Boreas (toen ze helaas met ontzettende eczeem terugkwam, nooit eerder gehad overigens) is ze nog bij Phrymur geweest, maar na een week begon ze van zich af te slaan en heeft ze een flinke klap tegen haar achterbeen gehad. De wond was groter dan in eerste instantie leek en had zich na 1 nacht volgezogen met lucht, dus ze stond met een heel dik been. Gevolg: 3 dagen intraveneus antibiotica en daarbij 5 dagen intramusculair nog een ander antibiotica en stalrust totdat de wond goed dicht zou zijn.
Na 5 dagen heb ik haar naar huis gehaald en 4 dagen daarna gingen we op vakantie.... Gelukkig hebben een aantal stalgenootjes ontzettend goed voor haar gezorgd en is de wond bijna niet meer te zien op een klein spleetje na. We proberen nu weer rustig te gaan opbouwen.
Ze heeft trouwens wel een andere/dikkere uier, vooral het gedeelte voor de spenen. Kan dat al een eerste symptoom zijn van een drachtigheid? Ik geloof het nog steeds niet echt, maar hoop na alle ellende natuurlijk van wel ;) .

jari
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor jari » 11 sep 2012, 17:13

Jeetje Jacqueline, wat een gedoe allemaal!
Na al deze ellende verdien je wel wat goed nieuws dacht ik zo.
Ik hoop heel erg voor jou dat Lif drachtig is, 's nachts zijn er geen mensen bij zeg ik altijd, dus wie weet wat er dan allemaal gebeurt?!
Nou even in spanning tot donderdag....

Groet Marian

,,,,,en Jacqueline wat is de uitslag????!!!!!

jari
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor jari » 14 sep 2012, 06:34

Dan ook nog maar even zo: al een uitslag??!! :list:

jacqie70
Forumverslaafde

Berichtdoor jacqie70 » 14 sep 2012, 08:50

Haha, drukke dag gehad gister en alleen nog even op het topic van Leyn gereageerd midden in de nacht :roll:
Helaas, ze is niet drachtig :'(
Alle moeite en ellende voor niets geweest. Maargoed, we gaan nu focussen op weer lekker opbouwen en dan hopelijk snel weer gezellige ritten en natuurlijk komen we dan ook een keer jullie kant op. Dat stond al op het programma voor afgelopen voorjaar en toen dit najaar, maar eerst maar weer paardje helemaal in orde hebben. Zoe baalde er wel erg van. Niet meer hengstig gezien sinds half juli en wat denk je? Na het terugzetten in de wei begon ze meteen te plassen en dat zag donkerder van kleur 8)7 . De DA vroeg al of ik nog niets gemerkt had omdat er best een groot ei zat. Misschien de boel gestimuleerd door de DA? Nou ja, het is wel maf in ieder geval.

Wieke
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Wieke » 15 sep 2012, 08:10

Wat een toestanden Jacqueline!

Ik heb er volgend jaar maar 1.

Djasn fra Holakot x Fridrik X

Djasn komt eind oktober/begin november naar Nederland. Spannend hoor.

Groetjes, Wieke

icegirl
Draver

Berichtdoor icegirl » 13 okt 2012, 18:58

Funa fra in den Doorn drachtig gescand van Glotti fra kra *o*

Terug naar “Fokkerij”