wat zouden jullie doen

Vragen en onderwerpen over de fokkerij.
Manon
Forumverslaafde

Berichtdoor Manon » 01 aug 2012, 16:59

Jo Dorith, dat wist ik helemaal niet? ik weet dat er voorheen wel paarden in de Lokker werden gecastreerd. Had ik dat ergens moeten lezen of heb ik ergens overheen gelezen?

skyr
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor skyr » 01 aug 2012, 17:23

Jo Dorith, dat wist ik helemaal niet? ik weet dat er voorheen wel paarden in de Lokker werden gecastreerd. Had ik dat ergens moeten lezen of heb ik ergens overheen gelezen?
ik weet dat het werd gedaan op de lokker, maar de werkgroep vind het onverantwoord om paarden in het veld te castreren ivm na zorg etc.
de laatste die hier gecastreerd zijn waren Ásti en Grani van Lucienne en Gymir van Wieke. Lucienne heeft toen zelf de nazorg gedaan.

maar zelfs dat mag niet meer helaas
begrijpelijk aan de ene kant, onhandig aan de andere kant

weet niet of het ergens staat dat het niet meer mag, maar weet ook niet of ergens staat dat het wel mag

Neel Prydi
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Neel Prydi » 01 aug 2012, 20:02

ik begrijp jullie goed dat je nieuwsgierig bent en in dat geval zou ik zeker iemand naar laten kijken. Aan de andere kant, er is zoveel keus uit hele goede paarden, de eisen en de normen zijn zo hoog tegenwoordig. Gemiddeld goede paarden te kust en te keur, toppers in mindere mate maar ook een ruime keus.

Als je zelf een leuk rijpaard met wedstrijdpotentie kunt krijgen dan heb je daar uiteindelijk meer plezier aan en het scheelt je heel veel gedoe en geld.

myke
Forumverslaafde

Berichtdoor myke » 01 aug 2012, 21:00

In de huidige tijd van (digitale) media en communicatie, misschien gewoon eens beeldmateriaal maken (of laten maken), dit aan een aantal deskundigen tonen. Daarna kan je altijd iemand vragen of hij/zij er potentie in ziet, etc. etc.

LDRD1
Stapper

Berichtdoor LDRD1 » 02 aug 2012, 16:54

Tsja, ík kan natuurlijk alleen maar zeggen hengst laten....een goedgekeurde hengst uit zo'n merrie..... :love: .

Maar lastig is zo'n beslissing hè?

Ik heb twee 2.5 jarige KWPNners waarvoor ik de komende maanden een beslissing moet maken. Is altijd weer voer voor veel discussie hier thuis :D .
Het is zo definitief gelijk :P .

Manon
Forumverslaafde

Berichtdoor Manon » 02 aug 2012, 18:24

Nou LDRD, u zegt het! Idd..met zo'n moeder en zo'n vader....
Waarop baseer jij je beslissingen Loes? al zal het in de " grotepaardenwereld" wel iets anders zijn dan in de ijslanderwereld.
En is het gelukt met de cowboy magic???

Blíkske
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Blíkske » 02 aug 2012, 20:41

persoonlijk zou ik zeggen, als je geen plek en mogelijkheden hebt om hem als hengst te houden, laat staan om hem verder te laten ontwikkelen (opfok en training) tot dekhengst.. zou ik hem castreren. Maar goed, dat is makkelijk gezegd natuurlijk, ken het hele paard natuurlijk niet, maar gewoon even praktisch bekeken -> hij moet wel echt heel erg interessant zijn wil dat (met name financieel) uit kunnen, om hem dan toch hengst te laten ben ik bang. Je kunt wel eerst proberen achter te komen of hij echt zo interessant is in potentie, door filmpjes te maken, en samen met de afstamming/achtergrondinfo opsturen naar wat deskundigen, of/en idd Arnout ook eens vragen, als hij toch naar de Lokker komt, of hij ook eens goed een kritische blik wil werpen op Naefill?!
En als hij dan idd wel echt heel interessant lijkt te zijn, dan zou het natuurlijk kunnen zijn dat je iemand vindt die het zelf ook interessant genoeg vindt om mee te investeren in zo'n jonge hengst. Misschien vind je dan wel iemand die wel zelf die mogelijkheden heeft, en hem bv aan huis zou kunnen houden, en hem de training/opfok verder kan geven die hij nodig heeft om op te groeien tot dekhengst, en liefst dus ook verder als hij ingereden gaat worden etc.
Als je al die kosten zelf op je moet nemen, wordt het echt een gouden paardje ben ik bang - ik denk dat je dan toch even heel goed moet overwegen of het dat allemaal wel waard is, wat dan de voordelen zijn, en of die opwegen tegen de nadelen.
Voor het paard zelf is het meestal wel zo fijn om gewoon lekker als ruin door het leven te gaan, en voor jullie waarschijnlijk ook.. In mijn ogen moet hij dan wel echt heeeeel bijzonder zijn, echt heel zonde om te castreren (dat het écht een gemis is als hij geen hengst blijft), om daar tegen op te wegen..?!

Manon
Forumverslaafde

Berichtdoor Manon » 02 aug 2012, 21:17

absoluut hoor Karina, het was eigenlijk meer een afdwaling van de gedachten " stel dat..." en " what if" ....de kans dat hij gewoon als ruin door het leven gaat, is aanzienlijk groter dan eventuele andere scenario's. Ik was gewoon heel benieuwd wat men zou doen in dit geval...puur kijkend naar afstamming enz. En ik weet ook...afstamming en blup enz enz zeggen niet alles en daar kun je niet op rijden/mee dekken. Zoals ik al zei, ik weet heus wel wat ik zelf als " mooi en powerful" zou bestempelen, maar van echt het exterieur beoordelen zoals op keuringen enz enz, daar heb ik geen kaas van gegeten, dat laat ik liever aan de experts over. De insteek van Naefill is altijd geweest om hem als rijpaard te hebben...

LDRD1
Stapper

Berichtdoor LDRD1 » 03 aug 2012, 18:16

Denk dat mijn overwegingen totaal anders zijn de jouwe. Ik denk dat die werelden niet te vergelijken zijn.

Maar ik denk dat de werelden wel gemeen hebben dat goedkeuring over het algemeen meer kost dan dat het ooit zal opleveren. De overweging om er ooit geld mee te verdienen kan je gerust laten varen.

In principe laten wij onze KWPNners zeker hengst tot de de basissport gaan verlaten. Voordeel is dat ze voor in de dressuurring toch veel mooier uitgroeien met een betere spierontwikkeling. De reden dat wij laten ruinen als ze de basissport ontgroeien is dat er op hoger niveau toch veel meer concentratie van een paard gevraagd gaat worden. Dat ontbreekt er nog wel eens aan bij hengsten :roll: .

Op dit moment zitten we met een stallen probleem. Eén kunnen we gewoon in eigen beheer hebben en die blijft dus ook gewoon hengst voorlopig. De andere zal dus tijdelijk naar een pensionstal moeten en dat geeft met een hengst de nodige problemen.
Nou zijn deze 2 heren tótaal verschillend van elkaar ondanks dat ze 3/4 broers zijn. De ene is een uitermate mooie maar sensibele jongen, waarvan we absoluut niet willen dat hij ook in andere handen komt. Helaas is dat op een pensionstal onvermijdelijk. Die komt dus in ieder geval naar huis.
De andere is een grote slungel met een enorm bord voor zijn kop, dus die kan prima naar pension, die maakt het niets uit wie er aan hem zit. Maar eigenlijk zou deze nou juist qua ontwikkeling het meer nodig hebben om hengst te blijven.
Dat wordt dus nog even puzzelen hoe we het gaan doen, vrees dat we hem toch zullen gaan ruinen.

Wat ik in ieder geval nooit doe is adviezen van anderen vragen, ik ga volledig op mijn eigen inzicht en mening af. Noem het eigenwijs, maar dat is dan maar zo :D . Mijn ervaring is dat anderen vaak toch gemakkelijk zomaar wat roepen, ook de mensen waarvan je zou denken dat ze meer inzicht hebben. Heb mening bobo een vernietigend oordeel horen vellen over paarden van ons (keuring/PAVO cup). Ben blij dat ik me daar nooit iets van aangetrokken heb, want de resultaten in de sport lieten uiteindelijk toch iets heel anders zien *o* .

Maar voorlopig heb je toch nog even de tijd voor je beslist? Hoe lang blijft hij nog
in de begrazing? Daarna tijdelijk even ergens zetten waar hij hengst kan blijven en waar je eens een beetje met hem aan de slag kan gaan? Dan krijg je denk ik een beter beeld van je paard in zijn totaliteit. Exterieur alleen is namelijk maar een héél klein onderdeeltje van wat een paard tot vaderpaard maakt er is nog zóveel meer nodig .

:j

Manon
Forumverslaafde

Berichtdoor Manon » 03 aug 2012, 20:17

Oh dat ben ik he-le-maal met je eens....exterieur is leuk en hoge punten voor exterieur is leuker, maar uiteindelijk gaat het (naar mijn bescheiden mening) om de beweging van het paard. Wel leuk dat bijna alle nakomelingen van opa Saer niet zulke hoge punten hebben voor exterieur, maar des te hogere punten voor de rijeigenschappen. Ik ga misschien nu iets heel brutaals zeggen, maar het valt me op dat veel hengsten in NL wel heel hooggekeurd zijn op exterieur, maar dat de rijeigenschappen dan eigenlijk wat tegenvallen. Dan komt er goedkeuring dankzij die exterieurpunten. Ikzelf til zwaarder aan de rijeigenschappen, want, net als bij blup, kun je op een mooi exterieur alleen, niet rijden.
Maar dat is weer een geheel andere dscussie geloof ik.

LDRD1
Stapper

Berichtdoor LDRD1 » 04 aug 2012, 09:54

Beweging is belangrijk, maar dat roept altijd gelijk weer de vraag op wát goed bewegen precies is.
In de dressuurfokkerij vindt men nogal eens bijvoorbeeld dat gróót bewegen met veel spectakel ideaal is. Dat verkoopt in ieder geval. Vervelende is dat dit soort paarden zich vaak later in de hogere dressuursport helemaal niet laten sluiten en daardoor geen steek verder komen.

Maar je hebt het over rijeigenschappen. Uit je post leid ik af dat je daarmee de beweging toch bedoelt.
Als ik aan rijeigenschappen denk, dan denk ik aan werkwilligheid, bewerkbaarheid enz. Dat is mijns inziens zo'n beetje het belangrijkste in de hele fokkerij, het karakter. En dan bedoel ik niet dat ze lief moeten zijn :love: (wel mooi meegenomen natuurlijk), maar dat ze altijd maar weer willen werken en zich ook door hun ruiter laten bewerken.
Ik zeg altijd maar zo: 'hoe goed een paard verder ook is, naar de Grand Prix schoppen doe je geen enkele' (en dat zou je ook niet een moeten willen :n ).

En zo zijn er natuurlijk nog heel veel meer overwegingen die allemaal een rol spelen.

Maar volgens mij is zo'n discussie voor de ijslanderwereld zo gek nog niet. Ik heb me er al over verbaasd namelijk hoe men in het algemeen tegen de fokkerij aan kijkt.

Overigens, wil je graag een recreatiepaard fokken die vooral mooi moet zijn op de wei, helemaal niets tegen hoor! Ieder zijn ding.
Ik benader het hier puur vanuit sportoptiek.

Zo'n discussie is overigens voor jou juist goed, dat geeft je meer inzicht in welke
afwegingen je een rol laat spelen bij ruinen of niet ruinen.
Wellicht een ander topic openen?

Manon
Forumverslaafde

Berichtdoor Manon » 04 aug 2012, 21:42

Nou Loes, nieuw topic lijkt mij verfrissend...zeker iemand als jij, met een andere (frissere) kijk op fokkerij???? doe eens een gooi.

EN nu we het er nog even over hebben ....toevallig was ik vandaag in Oirschot op het NK, en wat ziet mijn oog? Saefari frá Hákoti komt in 2013 in Nederland dekken!!! Dus Loes....ik zeg 1 + 1 = 2.......

Kímni
Renner

Berichtdoor Kímni » 12 aug 2012, 13:18

EN nu we het er nog even over hebben ....toevallig was ik vandaag in Oirschot op het NK, en wat ziet mijn oog? Saefari frá Hákoti komt in 2013 in Nederland dekken!!! Dus Loes....ik zeg 1 + 1 = 2.......
Nu ben ik wel heel nieuwschierig, waar in Nederland gaat deze knapperd dekken?

Patti
Renner

Berichtdoor Patti » 12 aug 2012, 14:17

Bij Robert Verzuu ;)

jari
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor jari » 12 aug 2012, 15:44

Net even ge-Worldfengurd....... geen onaardige pony..... :D *D 0:) :bounce:

Terug naar “Fokkerij”