Afspenen

Vragen en onderwerpen over de fokkerij.
yrvanderreiden
Draver
Contacteer:

Berichtdoor yrvanderreiden » 05 nov 2012, 23:05

Beste mensen mijn veulen is nu 7 maand merrie was het gelurk zat begon te bijten en vond het niet meer leuk nou dan maar afspenen dacht ik had liever nog 2 maand lekker samen gehad maar ja . Nu emaal afgespeend ( zaterdag) wil moeders alleen maar naar het veulen hoe doen jullie dat ze sjout zit helemaal suf nu vind ik het al gou sneu maar het veulen is wel rustig af en toe lekker hinniken maar das alles

kvika
Forumverslaafde

Berichtdoor kvika » 05 nov 2012, 23:26

Kun je niet zorgen dat ze elkaar niet meer zien en horen?
Dat lijkt me sowieso altijd het beste.
Verder goed uitkijken dat moeders zich niet dun stresst nu.

yrvanderreiden
Draver
Contacteer:

Berichtdoor yrvanderreiden » 05 nov 2012, 23:32

Geen mogelijkhijd tot splitsen merrie vaste mest maar wel opstandig

S&S
Forumverslaafde

Berichtdoor S&S » 06 nov 2012, 08:08

Afspenen is wel moeilijker als ze elkaar steeds kunnen horen en ruiken, en misschien zelfs zien, zonder lichamelijk contact.
Ik weet dat je het niet mag vermenselijken,maar toch.......ik ben mijn kinderen ook wel eens zat!
Als ze weer eens uren gillen of niet luisteren,Maar ik moet er ook niet aan denken ze wel te mogen zien op afstand, maar verder niks.
Kun je het veulen niet tijdelijk bij iemand ( forummers of vefgrund of zo) plaatsen.

( had er erg veel spelfouten in staan. Sorry)

Arfur
Tölter
Contacteer:

Berichtdoor Arfur » 06 nov 2012, 09:44

Als ik afspeen, zet ik de merries in de wei naast de veulens en hun "tantes". Voor de veulens blijft de locatie dus hetzelfde, evenals de overige weidegenoten, alleen de moeders zet ik aan de andere kant van het hek. Zo kunnen ze nog contact maken en elkaar aanraken, alleen niet meer drinken. Na een week of twee zet ik de merries verder weg en uit zicht.
Dit gaat bij mij tot nu toe altijd prima. Geen geschreeuw naar elkaar, geen gestress of geren, zowel van de merries niet als van de veulens niet.

Succes. Hopelijk kalmeren ze snel.

Ninx
Forumverslaafde

Berichtdoor Ninx » 06 nov 2012, 13:06

Als ik afspeen, zet ik de merries in de wei naast de veulens en hun "tantes". Voor de veulens blijft de locatie dus hetzelfde, evenals de overige weidegenoten, alleen de moeders zet ik aan de andere kant van het hek. Zo kunnen ze nog contact maken en elkaar aanraken, alleen niet meer drinken. Na een week of twee zet ik de merries verder weg en uit zicht.
Dit gaat bij mij tot nu toe altijd prima. Geen geschreeuw naar elkaar, geen gestress of geren, zowel van de merries niet als van de veulens niet.

Succes. Hopelijk kalmeren ze snel.
Er is onderzoek gedaan naar de methode welke de minste stress oplevert en het beste is voor de ontwikkeling van het paard.
Zoals Arfur het doet is het eigenlijk het beste....

Blíkske
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Blíkske » 06 nov 2012, 21:11

Vroeger heb ik ook altijd gedaan wat volgens mij in NL het meest gebruikelijk is: als je speent, ze dan ook echt buiten gehoor- en zicht afstand zetten. Dat vond ik altijd wel een rottig moment, maar op zich ging het wel goed.
Maar bij de laatste veulens heb ik het ook meer geleidelijk aan gedaan: de merrie steeds vaker en langer even vh veulen weg halen. Van eerst alleen even er uit om merrie te voeren, tot langzaamaan het rijden weer op gaan pakken, en/of zelfs ook even een uurtje op een weitje er naast zetten, zodat ze gewend zijn om uit elkaar te gaan. En dan op gegeven moment de merries dus in de wei naast die van het veulen, precies zoals 'Arfur' hierboven ook al zegt; veulen blijft in oude situatie/groep, merries komen daar gewoon net naast te staan, dus hebben in feite nog wel wat contact met veulen (over het hek) maar veulen kan niet meer drinken. Dat beviel (eigenlijk beetje tegen mijn verwachting in!) echt prima!!
Ik zou me wel voor kunnen stellen dat dit alleen werkt als merrie en veulen er ook wel echt aan toe zijn, niet als veulen eigenlijk nog erg jong is, zou me voor kunnen stellen dat het dan juist ook wel stress op zou kunnen leveren (wat natuurlijk absoluut óók gebeurt als je ze over afstand afspeent, met bv 4 maanden ofzo, maar ja, dan "merk je het wat minder", omdat het zo rigoureus gaat)
Heel lang geleden is er wel eens een veulen van mijn merrie (beetje tegen de afspraak in) met een maand of 5 vrij plotseling van haar veulen weggehaald en 2 weides verderop gezet. Dat was echt een drama, zó zielig - het veulen vond het nog niet zo erg, maar de merrie was helemaal overstuur, had 2 dagen niet gedronken (en dan weet je echt niet wat je ziet..!! :| ) dat was echt niet ok, zo wil ik echt nóóit meer!! Maar ik denk dat dit zowel voor haar nog te vroeg was, én te abrupt, maar denk dat ook die afstand net niet goed was: te ver om echt contact te hebben, maar wel zo dichtbij dat ze hem nog kon horen en misschien klein beetje zien.. denk dat dat wel erg frustrerend voor haar was toen..!

mir
Forumverslaafde

Berichtdoor mir » 06 nov 2012, 21:57

Zoals Arfur het doet, zo hebben wij het de laatste keren ook gedaan en zijn we nu bij het veulen van June ook van plan. Bevalt erg goed.

Had nog een vraag aan je Arfur: hoe oud waren jou veulens toen?

marijke80
Renner

Berichtdoor marijke80 » 06 nov 2012, 22:02

Zoals Arfur het omschrijft deden wij het de laatste jaren ook. Dit bevalt prima, veel beter dan het abrupte spenen.

Nu bij het laatste veulen een andere versie en die is nog veel beter bevallen: Merrie en veulen gewoon bij elkaar laten en op een gegeven moment zijn ze vanzelf gespeend. Veulen gaat steeds minder vaak drinker, merrie heeft hierdoor vanzelf minder melkproduktie en zo stopt het langzaamaan.

Dit is geen antwoord op je vraag, maar misschien interessant voor anderen.

yrvanderreiden
Draver
Contacteer:

Berichtdoor yrvanderreiden » 06 nov 2012, 22:28

merrie en veulen waren gewend om een dag zonder elkaar te zijn waren al een poosje aan het rijden merrie is in top conditie maar toen de nacht om was begon het echt vandaag wel wat rustiger komt vast goed

Arfur
Tölter
Contacteer:

Berichtdoor Arfur » 07 nov 2012, 10:21

Ik speen ze tussen de 6 en de 10 maanden, helemaal afhankelijk van de conditie van het veulen en de merrie.

Terug naar “Fokkerij”