Chica del rio

Vragen en onderwerpen over de fokkerij.
Ineke
Draver

Berichtdoor Ineke » 14 jan 2014, 13:21

Op het blauwe forum beweert iemand dat ze een kruising Ijslander x Arabier heeft waarvan de moeder een Ijslander is.

Deze Ijslander zou Chica del rio heten (inmiddels wel al overleden).

Dit is een foto van haar:

Afbeelding

Zelf lijkt mij dit echter geen Ijslander, maar ik kan mij vergissen... Iemand misschien bekend met deze merrie?

renatemh
Stapper
Contacteer:

Berichtdoor renatemh » 14 jan 2014, 14:20

<a href='http://www.lotjemoerdijk.nl/fokkerij.htm' target='_blank'>http://www.lotjemoerdijk.nl/fokkerij.htm</a>

Is dit van deze dame?

Gezien schoft van paard, lijkt het meer een Arabier-type dan een IJslander.

skyr
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor skyr » 14 jan 2014, 15:29

Volgens Worldfengur bestaat er geen ijslander die Chica heet, laat staan Chica del rio

Paulien
Forumverslaafde

Berichtdoor Paulien » 15 jan 2014, 10:41

In Worldfengur vind je natuurlijk alleen maar de geregistreerde IJslanders, niet de paarden zonder papieren die net zo goed 100% IJslander kunnen zijn. Maargoed het is dus in ieder geval geen 'officiele' IJslander met geregistreerde afstamming.

Google geeft een hit waarop ze als töltend wordt omschreven. Paard op de foto vind ik niet héél typisch IJslands, maar er zijn wel wat herkenbare punten (hoofd, benen). Maar moeilijk te beoordelen hoor, omdat ze niet in denderende conditie lijkt te zijn, of is dat het ranke van iets on-IJslands? Deze kleur (roan) is erg zeldzaam bij IJslanders, wat eerder een kruising doet vermoeden. Die naam is ook apart natuurlijk, al hoor je tegenwoordig steeds vaker niet-IJslandse namen.
In de Google-hit wordt gezegd dat ze haar niet van jongs af aan hebben, dus hoe zeker is die afstamming, zonder papier. Het tölten, de ranke bouw, en de naam zouden ook richting Paso-bloed oid. kunnen wijzen, en als ze haar bv. van een verkoper hebben die geen andere gangenpaarden kende en dacht "tölt=IJslander".....? Al met al denk ik: minstens een kruising.

Maar het belangrijkste hier is eigenlijk: waarom zou de eigenaar beweren dat ze IJslander is, als dat niet waar is? Wat maakt het eigenlijk uit? En weet die eigenaar dat wij hier op het forum haar paard zitten te taxeren?

Ineke
Draver

Berichtdoor Ineke » 15 jan 2014, 12:12

Het paard van de foto is inmiddels overleden en degene van het blauwe forum is niet de eigenaar (die ken ik niet) maar heeft een veulen van haar.
Zij beweerd dat de moeder (paard op de foto) een Ijslander is en daarmee zou haar paard een Ijslander X Arabier kruising zijn.

Omdat ik zelf ook zo'n kruising heb gehad (alleen die van mij was een Ijslander x Welsh / Arabier) is mijn interesse in deze kruising groot als ik zoiets zie staan.

Het maakt verder niet uit of het wel of niet waar is, al vind ik het apart dat je dan zoiets beweerd.

Bedankt trouwens voor de reacties. Ik zal het doorgeven aan degene van het blauwe forum door wie ik dit topic gestart ben :)

jacqie70
Forumverslaafde

Berichtdoor jacqie70 » 15 jan 2014, 21:39

Ik had de persoon even vd foto afgehaald. Wie weet zit zij er niet op te wachten om ergens op een ander forum te worden geplaatst....

Terug naar “Fokkerij”